Tuesday, January 31, 2012

Jangan Potong Oreng Punya Jalan!!!!

Selalunya aku pelik dengan sikap manusia nie.. memang tak pernah puas hati kalau ada orang lain yang lebih dari dia. Ataupun.. ada juga sikap manusia yang kalau kita dah buat.. tengok kita dapat hasil yang ala-ala lumayan manja gitewww.. dia pun mula panas punggung.. dia pun mula lah nak cilok kita punya jalan.

Orang yang suka cilok-mencilok nie biasanya akan dapat lebih dari kita sebab.. kita jenis tak kisah.. kiranya malas nak berebut-rebut.. ikutlah.. kalau ada rezeki kita.. kita terimalah seadanya. Tapi "BIASANYA" juga tak tahan lama.. sebab customer akan cari orang yang boleh lebih kurang...

Contoh terbaik aku alami sendiri didepan mata aku.

Kat sekolah nie.. aku cari duit sampingan.. biasalah.. gaji cuma rm1500++.. hidup sorang.. tolak duit rumah, duit keta dan utiliti.. dapatlah aku pegang rm300 sebulan. Tak mewah pun.. Rm300 tu tak termasuk duit belanja barang dapur atau tetiba je shampoo, krim muka, bedak, gel rambut adib atau apa saja yang sewaktu dengannya habis.. jadi haruslah bertambah perbelanjaan.

Bekas suami kasi duit belanja anak2.. yang tu aku gunakan untuk simpan "SIKIT".. belanja sekolah dan makan minum anak-anak. Kadang-kadang aku cilok juga buat isi minyak kereta.

Seawal tahun pertama aku kerja kat sini.. aku letak je katalog tupperware dan nutrimetics atas meja kat kantin.. aku letak no telefon aku.. sapa-sapa nak boleh order..

Kiranya bolehlah tahan jualan aku. Lagi 1.. aku suka beli barang dulu then bungkus cantik-cantik stail hamper then jual.. customer sukalah sebab barang dah ada depan mata. Harganya.. aku kasi murah dari harga dalam katalog.

Aku juga suka mix n match kan barang-barang.. sebab ada customer tak suka beli 1 set.. suka beli sikit-sikit. dari situ.. aku dapatlah untung rm10-rm20.. tak termasuk komisyen jualan yang aku terima pakai cek.

Bila tengok hasil aku.. adalah seorang nie.. dia tak puas hati. Dulu dia tak pernah pun jual tupperware kat sini.. bini dia je jual kat tempat kerjanya.. untuk bulan depannya.. jualan aku mula menurun. Bila aku letak katalog baru.. rupanya katalog aku yang membantu dia berjualan. Customer dah tukar channel dah.. amik kat dia pulak.. bila aku tanya ada tak nak order dari aku.. diorang pakat-pakat cakap.. tak minat sebab mahal.. padahal dah order dah dari dia.

Aku mulanya tak perasan.. tapi Allah tu kan Maha Kaya.. dia yang tunjukkan pada aku apa yang berlaku. Akak kantin terbuka citer dengan aku yang dia amik barang dari mamat tadi. Aku terdiam je.. sebab tak nak citer apa2.. anggap rezeki aku bukan kat situ.. aku diamkan je.. angkat balik katalog aku dan simpan bawah katil... sob.. sob.. sob.. sedih dik... orang dah potong line..

Aku berpaling pulak pada kosmetik.. aku letak katalog nutrimetics.. ramai gak yang amik alat solek dari aku.. ada yang amik barang-barang penjagaan muka.. tapi tak lama.. ada pulak perempuan nie.. tetiba je sign-up jadi ahli.. yang buat aku bengang.. setiap kali nak beli barang.. dia akan tanya aku bila aku akan amik barang..

Mula-mula aku tak perasan.. aku cakap lah bila aku nak pegi.. dia akan kirim banyak.. rupanya dia pandai sangat-sangat.. dia soh aku amikkan untuk dia, jadi dia tak payah keluar tenaga, minyak kereta dan modal untuk amik barang-barang tu.. Semuanya aku yang keluarkan... bila bayar.. dia bayar ikut harga ahli.. jadi.. kiranya aku buat khidmat masyarakat le..

Katalah harga barang yang dia beli RM159.80... dia akan bayar aku.. rm160.00.. dan dia akan tunggu aku pulangkan balik duit dia 20sen tu... tak delah dia nak burn, dia tetap akan tuntut.. jual gan customer pun camtu gak.. dia akan amik ikut harga katalog.. tak de nak kasi less atau apa..

Selalunya aku akan genapkan harga barang.. katanya barang harga rm16.90.. aku jual cuma rm16.00.. malas nak kira duit syiling.

Aku masih teruskan jual barang nutrimetics sebab senang nak laku.. selagi adanya perempuan kat dunia nie.. tetap akan ada permintaan untuk gincu, bedak dan barang penjagaan kulit.

Masuk bulan puasa.. aku mula jual tudung dan keronsang.. strategi aku senang.. aku pakai dulu tudung sample.. aku jadi model.. aku tayang-tayang kat kawan2.. Keronsang.. aku sub kan pada akak Yang, cleanar sekolah.. dia jual pada murid-murid sekolah. Aku jual yang harga RM1-RM15. Murah, cantik dan comel. Kiranya sesuai untuk kanak-kanak.

Tudung yang aku jual pun sold out.. harganya pun murah je.. rm15-rm20. Yang aku jual bukan dari kain yang panas.. kain sejuk tau.. ada cotton dan ada lyra..

Tapi tak bertahan lama.. sebab.. adalah pulak hamba Allah nie.. terus dia bawa keronsang dan tudung dia pulak. Keronsang dari jenis yang sama dengan aku.. dia jual rm35.. sedangkan kalau beli borong keronsang tu baru rm5 je untuk sepasang. Laku gak sebab.. dah nak raya kan.. Jadi aku diamkan diri.

Pening aku.. tak boleh nak berniaga macam ni.. ada je orang yang potong jalan.

Tapi aku percaya.. rezeki Allah ada dimana-mana.. aku tetap berjualan walaupun tak sekencang dulu. Aku buat slow dan steady je.

Ramai gak customer aku yang pada berpaling tadah dulu dah kembali kepangkal jalan.. hehehehe... diaorang cari aku.. yang tak sedapnya.. diaorang cari aku disulami dengan citer-citer sensasi.. Macam-macam hal yang aku dengar.. tapi masuk telinga kanan.. keluar telinga kiri.

Aku masih punya customer.. hati dan poket diaorang aku kena jaga. Selagi aku boleh bertolak ansur dengan harga.. selagi tu aku akan teruskan. Alhamdulillah.. setiap bulan ada je sales aku. Tak putus walaupun tak lebat macam buah rambutan kat depan rumah mak aku. Syukurlah.. sebab Allah tak pernah putuskan rezeki aku.

Cuma aku berharap sangat.. janganlah ada diantara kita nie yang suka sangat berdengki sesama sendiri. Kita nie cari rezeki... jadi.. tak perlulah nak buruk-burukkan orang untuk me"laku"kan jualan korang. Aku tak ganggu jualan ko.. jadi janganlah ko ganggu jualan aku.

Yang penting.. jangan tamak.. korang gaji dah beso-beso.. Ada ijazah.. tentu gaji dah masuk 3k.. tapi masih tamak dan nak potong line orang. Tak pelah kan.. mak aku cakap.. biar orang buat kita.. jangan kita buat orang.

p/s : post nie tak de kena mengena dengan cik cahaya... :).. tapi lebih pada kawan "baik" cik cahaya yang sorang tu... hehehehe...

Last sekali.. sapa-sapa yang rasa nak cantikkan badan.. nak tubuh yang sihat..bolehlah hubungi cik cahaya.. dia ada penyelesaiannya... http://tenth-november.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails