Tuesday, January 17, 2012

Nyibuk!!!!

Mungkin ada yang tertanya-tanya, mengapa aku dok sebok2 bercerita dengan rasa yang tak puas hati kisah A pada entry aku yang lepas.

Sekarang aku lah pakar rujuk bagi A. Hampir setiap hari dia mengadu nasib pada aku sampai kadang-kadang aku rimas. Bukan apa.. kadang-kadang dia kol aku pada masa yang tak kena. Time aku tengah bz kat opis.. time aku tengah meeting.. time aku tengah drive.. time aku nak mandi.. time aku nak solat.. yang paling tragis.. time aku nak ter'menung' pun dia kol..

Kalau aku tak layan.. atau aku cakap sebok.. suara dia mesti akan kedengaran hampa. Ok!! aku tak sampai hati nak hampakan orang.. tapi aku terpaksa..

2 hari lepas dia kol aku buat kali yang terakhir. Sebab masa tu aku dah sound dia.. Baekkkk punya aku sound..

" Ko nie.. ko dah solat sunat belum?"

" Belum. Aku tak sempat.. aku ngantok malam-malam."

" Kalau tak sempat nak buat malam-malam.. buatlah lepas ko solat fardhu atau sebelum ko tido."

" Alah.. penatlah."

" Sebab tu aku pun penat nak tolong setel masalah ko."
(Jgn Ikut cara aku.. aku cakap sebab aku bengang dengan jawapan dia)
" Aku nak tolong ko.. tapi kalau ko tak nak tolong diri kau sendiri.. camne keadaan nak berubah?"
" Ko bio kan je gan laki ko tu.. Kasi dia lemak banyak2. Fokus ko sekarang pada anak-anak ko yang kecik2 tu... Insya Allah.. dia akan balik pada ko.. ko ingat senang ke dia nak kawin gan bini orang?"
" Ko dah nasihatkan dia, tapi dia tak nak dengo.. apa lagi yang ko nak buat? Nak paksa dia?? Lagi dia marah n menyampah adalah."

" Aku buntu. Tak tau nak buat apa."

" Sebab tu aku soh solat sunat.. minta pada Allah. Aku cuma boleh nasihatkan je.. tolong memang tak boleh. Sebaik-baik pertolongan kita minta kat DIA. Aku nie pun DIA yang hidupkan masa lepas kena tinggal."
" Ko nak jumpa ustaz nak minta air.. tak payah le.. air tu ko bleh buat sendiri. Solat sunat banyak2.. doa.. Itu yang terbaik."

" Thanks ina."

TUTTTTTTTTTTT...........

Aduyai.. serba salah aku...

Kasar ke aku cakap tu?? Kasar kan??? Dah 2 hari dah dia senyap.. lupa.. semalam aku kol dia sebab aku tanya anak-anak dia ada baju sekolah baru ke tak?

Dia cakap ada sorang sepasang. Aku bukan apa.. aku tengok anak-anak dia pakai baju kaler putih yang dah bertukar jadi kelabu... dah kepam dah.

Nyesal plak aku marah dia...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails