Saturday, January 21, 2012

Tensi..

Mungkin entry ini aku boleh kategorikan sebagai entry si Tanggang.. aku ??? mungkin aku lah tanggang moden.. Minta dijauhkan... aku tak nak jadi macam dia tapi itulah nasib yang menimpa aku..

Selagi aku duduk kat rumah mak aku nie..menumpang rumah dia.. compom ciri-ciri derhaka tu wujud dalam hati aku, walaupun aku selalu berdoa.. janganlah aku jadi macam Tanggang.. janganlah mak aku tak redha dengan aku... Aje giler kalau dia tak redha.. Tak cium bau syurga aku... nehiiiiiiiiiiiiiii....

Sebagai anak sebolehnya kita akan cuba untuk mengembirakan hati ibu dan bapa kita.. tapi kadang-kadang usaha kita tak pernah dihargai..

Dengan dia... jangan sekali-kali berkata tidak... always says yes!!!... walaupun ko sendiri bermasalah nak adakan atau lakukan apa yang dia nak... tapi still ko masih kena cakap yes... Pernah dia minta aku belikan dia udang untuk dijadikan umpan memancing.. dan aku terlupa.. sebab kebetulan pagi tu aku nak kena bersiap pegi berkursus.. Apalagi.. aku dapat upah sumpah seranah.. Kecewa gak rasa hati nie.. tapi apakan daya... telan jelah.

Aku catitkan antara apa yang buat aku kecewa...

Baring depan tv tengok 1juta money drop... tetiba je kena tengking..
" Buat apa tengok yang bukan-bukan tu. Bukan ko dapat pun duitnya?"
* Salah ke?*

Duduk tengok LAW & ORDER (SVU)... kena sembur..
" Cuba ko ajo anak-anak ko ngaji. Nie ko yang ajo anak-anak ko tengok citer omputih!"
*Baru siap ajo anak-anak ngaji.. ko tengok tv pun sambil perati anak-anak buat homework sementara tunggu Isyak*

Baca Majalah SOLUSI
"Dari ko baca buku tu baik ko buat menda yang berfaedah sikit."
* Aku baca majalah agama bukan majalah mangga!*

Duduk berbual-bual dengan anak-anak masa makan malam atau sambil lepak-lepak.
"Bising je.. bosan aku!!"
*Salah ke?*

Duduk dalam bilik dengan anak-anak sambil pilih baju nak kerja dan anak-anak tengah kemas beg sekolah.
"Nie mana semua orang nie? Dah benci dengan aku lah tu."
*Keliru*

Tak suruh anak mandi cepat sebab dah nak Maghrib.
"Ko jangan biarkan je budak-budak nie. Tegur sikit dah nak Maghrib nie tak mandi lagi. Ko nak anak-anak ko jadi apa?"
*Baru balik ambil Lyana balik sekolah*

Suruh anak-anak cepat mandi sebab dah nak Maghrib.
"Cuba ko jangan bising. Setan je yang berkelanjo Maghrib2 nie.. Budak-budak nie penat. Biarlah diaorg rehat dulu."
*AAAhhhhhhhhhhhh...!!!!!!*

Duduk berbual-bual dengan akak2 dan ipar duai aku..
"Ko nie asik berbual je.. buang masa tau.. pegi tengok apa yang patut dibuat kat dapur tu."
*Padahal ko baru je duduk nak sarapan*

Bagi hint nak pindah.
"Yelah.. orang dah senang.. dah keje.. dah banyak duit.. nak keluarlah dari rumah nie. Tak nak duduk dengan orang tua macam aku nie."
*Keliru 1 juta kali*

Sebab tu aku selalu post entry yang sedih-sedih. Aku nie tak de bahu nak aku tumpang nangis.. nak ngadu nasib aku... kat sini jelah yang boleh aku luahkan perasaan. Aku sayangkan dia dan aku tak nak jadi derhaka.. tapi rasanya aku mampu ke?

Kadang-kadang aku akan cakap dalam hati.. saja nak sedapkan hati... aku anggap yang dia dah nyanyuk... itu selalunya akan lebih melegakan hati aku bila aku fikirkan macam tu.

Selalunya aku akan jadi mangsa kemarahan dia bila abang-abang, akak-akak dan adik aku balik bercuti. Aku selalunya akan kena jeling tajam siap-siap dengan rungutan. Salah sikit... siaplah, aku akan makan sumpah.

Dah tua-tua nie.. aku masih kena sumpah. Anak-anak aku pun akan dapat habuan yang sama. Kalau dia marah dengan adik-beradik aku yang lain... selalunya dia akan hamburkan kemarahan pada aku.

Selalu aku fikir.. untungnya adik beradik aku yang lain...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails