Thursday, January 26, 2012

Aku kurang ajooo??????

Sentap aku petang nie... rasa macam jantung aku berhenti berdenyut sekejap.

Aku dilabel kurang ajo oleh sepupu mak aku.. jiran sebelah rumah aku yang aku panggil mak ngah.

Peristiwa tu berlaku rasanya hampir setahun lepas.. mak merajuk dengan abang aku yang tak balik untuk Raya Aidiladha. Seperti biasa kemarahan dia lepaskan pada aku.

Aku memang geram dan marah dengan abang tapi aku pendamkan je. 2 hari lepas raya, abang aku balik.. mak lari pergi rumah mak ngah. Aku pulak masa tu baru je balik beli sarapan.

Aku rasa mak mungkin dah berpakat dengan mak ngah untuk tinggalkan abang aku dan pergi kekebun durian mak ngah. Aku minta mak ngah berhenti kan kereta.. aku tak turun pun, just buka tingkap je.

"Mak nak pegi mana? kan abang balik dah tu."

"Pedulikan dia... sapa soh dia balik? Dia kan ada mak mertua tiri dia. Pegilah balik rumah sana."

"Mak napa macam nie? Baliklah mak..kesian kat abang.. dia nak jumpa mak."

"Lantaklah dia.. pedulikan.. aku tak nak jumpa dia."

"Sukati mak lah.. Nanti kalau abang tak balik.. mak jangan nangis plak."

"Aaahhh!! sapa yang balik, dialah anak aku. Dia tak nak balik.. pegi dah dia."

Aku diam.. singgah rumah hantar sarapan dan terus pergi kerja. Dalam pukul 10 pagi.. aku kol rumah.. akak cakap mak dah ikut abang pegi JB.

OK.. kiranya masalah dah selesai.. abang dah dapat pujuk dia.

Peristiwa tu.. aku letak tepi.. tapi mak ngah boleh citer dengan akak aku.. masa kenduri selasa lepas. Dia cakap aku kurang ajo dengan mak. Halang kereta dia dan marah-marah mak. Terkedu aku... agaknya dalam kereta haritu.. mak n mak ngah dok ngata aku??

Aku tak marah mak.. aku tak tengking-tengking mak.. aku ajak dia balik.

Agaknya selama nie mak memang tak suka aku kot?? mak memang cop aku kurang ajo kot??

Aku macam keliru... mak ngah tak tau apa-apa pun yang berlaku pada kami sekeluarga. Sampai hati kan??? Aku menatang dia macam minyak yang penuh..

Selama nie... mak nak baju.. aku belikan.. mak nak kasut.. aku belikan.. mak nak handbag.. aku belikan.. mak nak makan kat luar.. aku bawakan.. mak nak shopping.. aku bawa dan belikan... nak pegi jalan-jalan.. aku bawakan.. mak nak pegi rumah abang-abang dan akak-akak aku.. aku bawakan.. walaupun adakalanya aku tak de duit sampai kena korek duit tabung... Tapi????

Allah... aku dah jadi tak ikhlas dah... aduyai..... sedih....

2 comments:

  1. Salam, Cik Rina, sabarlah, dia tetap ibu awak. Redha ajerlah dengan mereka di sekeliling dia. Lagi dilawan nanti, lebih berpanjangan konflik tersebut nanti. -Saiful-

    ReplyDelete
  2. wsalam en epoll... saya memang bersabar.. dia ibu saya.. saya masih mengharapkan redha dia.. terima kasih atas nasihat awak.
    Cuma.. sesekali saya perlu meluahkan perasaan yang kecewa..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails