Wednesday, January 18, 2012

Ramai Lagi Jantan Lain...

Meluat aku.. rasa nak muntah pagi nie tadi.. terus mood ceria aku bertukar jadi nyampah!!!

Aku dengar radio.. kisah seorang guru SMK dia utara tanahair. BF dia orang selatan. Cinta jarak jauh namanya.. Kalau dah namanya cikgu... mesti gajinya paling kurang pun RM2500. Mesti dah ada kereta..

Yang buat aku nyampah.. dia nak kawin dengan BF dia walaupun dia tau BF dia tu nak kawin dengan orang lain.

Berkongsi pun tak pe.. bila DJ tanya lelaki tu mampu ke nak kawin 2.. dia jawap.. dia ada kerjaya yang stabil.. jadi dia boleh tanggung diri dia sendiri..

eeeiiiiiuuuuuuuuuuuwwwwwwwwwwwwww..... pls lahhh... apa kejadahnya ko kawin kalau ko yang nak kena tanggung diri ko sendiri??? Apa desparate sangat ke ko nie dik sampai sanggup jadi bahan permainan jantan tu???

Sekarang ko belum kawin.. dari suara ko dah boleh dengor yang ko tengah menahan sebak, ko menderita, sedih, kecewa dengan hubungan ko.. tapi ko menafikan dan boleh plak cakap ko REDHO... ADOIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!

Apa ke bengap ko nie CIKGU!??????????????????

Milla ada cakap... REDHO itu IKHLAS.. PASRAH itu MENYERAH. Ko rasa-rasa ko ikhlas ke??? Ikhlas kita nie hanya Allah je yang tau.. wahai cikgu yang bijakSANA????

Kalau dia nak kat ko.. kalau betullah dia cintakan ko.. dah lama dia pinang ko dan ajak ko kawin. Tak de nya perempun lain dalam hidup dia selain dari ko..

Kalau lepas kawin.. dah 5-10 tahun dia mula menggatal cari perempuan lain.. itu pada aku tak de masalah.. dah fitrah lelaki.. mesti akan ada noti2.. mungkin ada yang akan berkawin lain.. mungkin juga hanya suka-suka.. apa orang cakap.. middle age crisis.. yelah.. usia lelaki kan bermula dari 40 tahun ??? DOWH!!!!

Tapi kalau sekarang dia tak pedulikan ko.. tabur janji2 indah.. tapi masih nak kawin gan perempuan lain.. apa kejadahnya ko nak menunggu dia??? Jantan ramai dik kat dunia nie!!!

Dia saja je amik kesempatan pada ko.. lagilah dia tau ko tu cikgu.. gaji beso.. aduh!!!... tolonglah adik cikgu hoiiiii... undurlah diri.. biarlah kita menangis dulu.. jangan sampai kita menangis disaat nasi dah jadi bubur.

Nak citer sikitlah pasal kawan aku dari sekolah lama aku dulu.. masa aku bertugas kat Bahau.. cikgu sekolah menengah.. ketua panitia lagi.. tapi memang dia tu otak letak kat tapak kaki.. Mungkin sebab dia lebih tua dari aku, tapi masih belum berkahwin.. jadi apa yang ada depan mata.. nampak ok jek.. dia pun rembatlah..

Ada seorang kontraktor kelabu asap.. yang amik kontrak betul2kan rumah guru.. mamat nie nguratlah dia.. dah bekeluarga dah.. compom kontraktor tu tau.. dia ada rumah sendiri.. keta beso.. duit banyak.. Aku rasa memang dia pakat gan bini dia nak kenakan cikgu nie.

Nikah guna sindiket.. syarat pada nikah dia tu yang diberi bini dia.. mamat tu janji tak akan sentuh cikgu nie dalam masa setahun. Dah nikah.. dia bawa balik rumah bini dia. Cikgu nie macam tak bersalah.. ikut lah suami tu balik.. boleh bermesra2 bertiga tu.. kanan bini pertama.. kiri bini ke2.. Dah cium bini pertama.. boleh plak dia cium bini kedua.. Bangang!!!!

Jangan kata aku buat-buat citer ek.. cikgu tu sendiri bercerita dengan bangganya depan aku dengan kawan-kawan lain dipejabat.. Kami hanya mampu tersenyum sinis.. GELI... DOWH!!!!!

Baru 2 minggu kawin.. cikgu tu jumpa aku.. hulurkan borang untuk buat personal loan dari bank islam ke bank rakyat.. tak ingat aku.. tapi dia pinjam dekat 100K.. dari 2 buah bank yang berbeza. katanya suaminya nak pakai buat modal. Dapat Projek dari Jabatan Pelajaran Negeri.. tapi modal tak cukup.

Dah nama pun laki ko kontraktor kelabu asap.. memang kelabu jelah masa depan ko..

Dapat duit.. laki dia menghilangkan diri.. Dari seminggu jadi sebulan.. HP dah tukar nombor.. Dia dah macam orang giler.. pegi rumah lelaki tu.. MADU yang kononnya baik sangat-sangat.. halau dia balik.. siap kena maki hamun lagi.

Akhirnya dia ditinggalkan macam tu je.. Kurus kering cikgu tu... kadang-kadang ada antara kami nampak dia menangis didalam bilik.. Nak makan.. serius tau.. time nak makan kat kantin.. dia bawa tupperware kecik yang penuh dengan duit syiling. Selalunya kami akan belanja dia makan.. sebab kalau dia makan bayar sendiri.. mesti dia cuma makan mee goreng yang harga RM0.80 dengan air masak. Biasanya kalau aku belanja.. aku akan belikan dia ayam atau telur goreng sebagai lauk.

Dia ngadu dengan aku.. apa yang perlu dia buat? Gaji dia yang lebih RM3000 sebulan dah tinggal cuma dalam Rm600. Itu dah ditolak duit rumah yang dibeli dan loan, tak termasuk nak bayar duit keta tau.. Elaun rumah dia tak dapat sebab dia dok kuaters.

Aku cadangkan dia pindah dan tumpang rumah warden. Lagipun warden dok sorang. Dapatlah dia balik duit elaun rumah dia tu. Warden ok jek bila aku cadangkan. Nak kemana-mana aku soh dia tumpang kawan2. Jangan bawa keta sendiri. Keta pun aku soh tukar.. pakai kancil je.. sebab keta beso dia tu.. bayar dekat rm900 sebulan. Dia tukar kancil.. baru dalam rm300. Jadi dia dah banyak save. Minyak pun jimat.

Aku soh dia lupakan jantan tu.. pegi pejabat agama setelkan masalah dia.. Biarlah Allah yang bagi balasan pada JANTAN TAK GUNA tu.. dan sekarang lepas aku pindah, aku tak tau apa yang berlaku pada dia.

Tapi aku ingat.. hari terakhir aku kerja.. dia peluk aku erat sambil menangis.. dia ucapkan terima kasih. Aku cakap.. dia sebenarnya tersalah langkah.. (sama macam aku dulu masa kawin dengan suami aku).. Bangun dan hadapi kenyataan, kuatkan semangat dan percaya yang semuanya hanya ujian dari Allah.

Buat cikgu tadi tu.. awak tu cikgu.. rasanya lebih pandai dari aku nie yang hanya ada SPM...(tapi kan kalau kat Kampung Pisang.. orang hormat sapa yang pass SPM.. kata abang Mamat Khalid lah.. hehehehehe..).. mohonlah pada Allah.. Minta DIA tunjukkan jalan. Jangan ikut sangat kata hati.. ikut hati mati dik...

Ramai lagi lelaki lain kat dunia nie.. tak payah nak berebut2.. kembang lah lelaki tu kalau orang perempuan berebut kat dia. Tak yah gadoh2 sama2 perempuan.

Kalau betul dia jodoh kita... insya Allah... pasti kita akan dapat punya.. nie gadoh2.. sedih2.. apa kejadahnya.. kita nie hidup pun bukan selamanya nak menongkat langit. Nikmatilah hidup kita sebaik-baiknya.. dan jangan sekali-kali lupa pada DIA.

Cari lain je lah dik...

p/s : aku plak yang meroyan... :(

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails