Monday, April 25, 2011

Damping Malam.. Bab 4

Kisah disebalik Ayat Pengasih... (Kisah zaman dulu-dulu)

Wanita nie punya suami.. kita namakan dia Ros.

Ros cantik.. tapi suami dia gilakan perempuan lain.

Suami dia selalu tak balik dan tido kat rumah perempuan tu.

Ros bengang... dia pergi masuk hutan(Gunung Ledang) - tak ingatlah dia nak cari apa.

Dia terjumpa rumah yang sama macam aku citer tentang mamat tadi. Jadi kisah mamat berulang cuma Ros tak dapat bungkusan cam mamat.

Ros dapat ayat pengasih je, ayat yang sama Atok Gemok ajarkan pada aku.

Syarat2 ayat nie.. kena sebut nama lelaki tu.. kalau dapat masa mandi ngadaplah bulan mengambang (nanti org tu akan anggap kita cantik cam bulan). Kalau buat masa dengar bunyi burung helang lagi bagus (sebab ada ayat - serak bunyi helang)

Selepas ros amalkan ayat tu.. suami dia dah lain macam dah kat rumah perempuan tu. Tak tentu arah dan terus cari balik ros. Sejak tu mereka bersama semula..

Agaknya sebab tu Atok Jantan aku takut gan Atok Gemok aku kot?? Isk.. jahatnya aku.. berbaik sangka ok??? Atok Jantan memang lelaki yang baik dan tak pernah tinggi suara dengan sapa2 pun. Dia selalu gak marah Atok Gemok tapi setahu aku Atok jantan memang lelaki yang baik, lemah lembut dan dia seorang yang warak.

Sampai masa dihujung nyawanya pun dia masih tak nyanyuk dan masih mampu mengaji. Mak ceritakan semasa dia semakin nazak dia menegur beberapa orang2 kampung yang membaca Al-Fatihah dengan tajwid yang salah dan memperbetulkan bacaannya.

Al-Fatihah buat Arwah Hj Lamin (Atok Jantan), Arwah Endik (Atok Gemok) dan Arwah Makcik Noi.

Dan kini... masih menjadi misteri kepada kami tentang wanita tersebut.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails