Monday, April 25, 2011

Damping Malam.. Bab 1

Atok Gemok... panggilan tuk arwah atok perempuan aku (mak kepada mak aku).

Dia special, pandai masak, pandai buat kuih, pandai bersyair, pandai bercerita, pandai mengamuk, pandai memujuk. Tapi dia tak suka mak aku dan jenis yang tak adil dengan kami sekeluarga dan suka melebih2kan anak cucu yang lain.. (taknak citer bab tu)

Yang aku nak ceritakan ialah tentang kepandaian dia dan warisan yang dia tinggalkan buat kami semua.

Kisah bermula apabila sepupu aku abg musa dan akak milah berjumpa dengan mak. Ada seorang lelaki bertemu dengannya di Hospital Segamat dan katanya beliau amat mengenali Atok Gemok.

Pakcik tersebut pernah bekerja di telekom dan semasa telekom mahu membina menara di puncak Gunung Ledang beliau terlibat sekali. (Aku gelarkan pakcik nie pakcik TM)
Menurut pakcik TM beliau dan rakan2nya telah meminta pertolongan Atok Gemok bagi meminta izin dari "PENJAGA" Gunung Ledang untuk mendirikan menara TM.

Pagi dimana mereka bertemu dengan Atok Gemok, Atok Gemok menyuruh mereka pergi naik dulu kepuncak Gunung Ledang. Setibanya mereka ditapak menara TM mereka terkejut kerana Atok Gemok telah pun berada disana.

Ketika tiang menara hendak dinaikkan, angin mula bertiup kencang seperti nak ribut dan hujan. Didalam suasana yang kelam kabut terdengar suara Atok Gemok bersyair mendayu2. Keadaan menjadi semakin reda dan cuaca kembali cerah dan menara tersebut dapat didirikan, dan setelah itu kelibat Atok gemok tidak kelihatan.

Sepanjang abg musa bercerita, mak hanya mendiamkan diri. Aku yang ada bersama juga terdiam. Abg musa bertanya pada mak, betul ke Atok Gemok "pandai"? Mak menjelaskan yang dia cuma tahu yang Atok Gemok memang "pandai" tapi "pandai" yang macam mana taklah dia tau.

Aku mengiyakan kata-kata mak tapi aku percaya tak mustahil perkara tersebut berlaku kerana semasa aku membesar aku rajin bermain dirumahnya. Kadang2 Atok Gemok akan bersyair, bercerita kisah2 dongeng yang masih aku ingat dan pernah dia berikan aku ayat2. Aku punya ayat pendinding dan juga ayat pengasih. Dia juga berceritakan kisah disebalik ayat-ayat tersebut. Nak tau kisahnya??? Nanti aku akan ceritakan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails