Saturday, June 18, 2011

Terkesima

"Saya sedih dengan cerita Adib."Luah cikgu kelas Adib sewaktu aku bertemu dengannya tengahari tadi. Kami bertemu dipertandingan mewarna yang dianjurkan oleh sebuah bank di pekan.

"Saya minta dia buat karangan tentang keluarga. Biasalah.. awal-awal tahun mesti ada subjek tentang keluarga." " Bila buat kisah tentang Ibu Saya dia buat cantik je... tapi bila tiba bab Ayah Saya.. dia cakap tak de idea."

"Saya cakap kat dia, awak buatlah kisah awak dengan ayah awak. Awak ceritakan apa yang awak buat bersama. Apa yang ayah awak suka buat dengan awak.. tapi adib mencebik."

"Saya tak tau.. saya tak de idea. Saya dengan babah tak de yang kitaorang buat sama-sama. Dia tak de datang jumpa saya pun.. telefon pun tak pernah. Kalau jumpa pun masa cuti sekolah. Itupun susah. Adib pandang cermin tingkap.. saya tengok airmatanya meleleh. Sedih saya." Sambung cikgu tersebut.

"Insya Allah cikgu, dah besar nanti saya nak jaga umie saya. Saya tak nak jadi macam Babah saya. Saya jaga keluarga saya sendiri baik2. Itu yang Adib cakap dengan saya."

"Saya kesian dengan dia. Dia bijak, sopan budaknya. Baik bahasa dan pandai bergaul. Tapi sayang emosi dia terganggu. Dia selalu pening kepala.. saya tau sebab dia selalu fikir tentang ayah dia. Dia tentu fikir, napa ayah dia tak macam ayah orang lain. Dia cemburu bila kawan-kawan cerita tentang ayah diaorg, punya keluarga yang sempurna, tapi dia tak boleh nak cerita apa-apa."

"Saya doakan yang terbaik buat dia..."

Aku terkesima.. kelu lidah untuk berkata-kata.

Hanya hati aku yang menangis... Maafkan umie sayang... umie tak mampu menjadi ibu dan ayah dalam satu masa.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails