Saturday, June 18, 2011

Teruslah Kau Ke SyurgaNya...

" Kak Ina, Abg Amri anak Mak Lang Pon meninggal." Aku terdengar suara Yanti, sepupu aku dihujung talian.

Daripada Dia kita datang, kepada Dia kita kembali.

Terbayang wajah Abg Amri diruang mataku. Dia bukan insan yang biasa.. dia seorang yang anak yang luarbiasa.

Lahir dalam keadaan sempurna. Umurnya aku tak pasti tapi dalam lingkungan 38 tahun.

Akak Meran menceritakan yang dia seorang anak yang comel sewaktu kecilnya. Tembam, bermata sepet dan berkulit putih. Betul-betul mendapat gen dari Mak Lang Pon.

Aku tak tau tarikh atau tahun sebenar peristiwa itu berlaku. Tapi yang aku pasti pada hari kejadian angin kuat telah melanda kampung kami. Rumah arwah Atok sebelah arwah Abah terletak dibelakang rumah kami. Dikelilingi oleh pokok-pokok getah dan tentu saja jika berlaku angin kuat, semua pasti akan ketakutan. Takut pokok getah itu tumbang dan menimpa rumah kami.

Sewaktu angin kuat melanda kampung kami, Mak Lang Pon membawa anak-anaknya seramai 3 orang kerumah kami. Dibelakang rumah aku ada sebatang pokok kekabu (banyak perkara mistik berlaku berkaitan dengan pokok tersebut). Sejak dari peristiwa tersebut, Abg Amri mendapat demam panas dan dia terus berubah dari bayi yang sihat dan comel ke seorang yang pasif. Puas berubat tapi keadaannya tidak berubah. Ramai menyatakan yang dia telah disampok.

Dia membesar seperti orang lain tapi dia seperti orang hilang akal. Dia tak gila.. cuma dia pasif. Dia memahami setiap pertanyaan dan menjawab dengan sempurna cuma dia menjadi pasif. Akal dan perlakuannya sama seperti kanak-kanak.

Segala perkara semuanya perlu dibantu. Mandi, makan, minum semuanya perlu dibantu dan disediakan.

Kami sekeluarga menyayangi dia. Semuanya melayan dia dengan baik. Dia tidak pernah mendatangkan masalah buat keluarganya... mahupun orang sekeliling.

Sehinggalah semalam... dia mendapat demam panas yang akhirnya membawa kepada pemergiannya. Ya.. Allah lebih menyayangi dia..

Kami semua diselubungi kesedihan tapi kami redha dengan ketentuan Ilahi.

Abang Amri... Moga kau terus ke syurgaNya.. sesungguhnya dirimu bersih dari sebarang dosa. Ya Allah cucuri rahmat keatas rohnya...

Al-Fatihah....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails