Thursday, June 9, 2011

Trauma

Dah lama aku tinggalkan blog aku nie.. sampai bersawang jadinya. Tapi kalau setakat sawang labah2 aku ok lagi.. jangan sarang lipan.. aaahhh... nak menaip perkataan itupun aku tak sanggup..dah buat aku fobia, apalagi bila tengok benda alah tu... Aku memang geli, takut, seram dan pernah seminggu tido aku tak lena dengan penangan benda alah tu..

Trauma aku nie bermula dari umur aku 5 /6 tahun (tak pasti), tapi yang aku pasti sangat malam bermula segala2nya.

Aku baring disebelah mak sambil menonton TV. Mula2 aku rasa seperti ada sesuatu yang mengusik ibu jari kaki kanan aku. Aku kuis sedikit kerana menyangkakan semut. Ibu jari aku diusik lagi. Aku mengadu pada mak. Mak cakap bangun, tengok dan buang semut tu.. Aku bangun dan wahhh... dihujung ibu jari kaki aku lipan sebesar ibu jari kaki org lelaki (org lelaki sila check ya ibu jari kaki anda), merah dengan panjang sejengkal.

Macam histeria aku menjerit dan melompat (dah macam katak) sambil melarikan diri keatas katil. Seisi rumah dah kecoh dan gempar dengan jeritan aku. Mak terus mencapai penyapu lidi dan membunuh lipan tersebut. itulah tugas seorang ibu, walaupun dia sebenarnya geli dengan lipan, tapi dia akan buang perasaan tersebut dan bersedia melindungi anak2nya.

Aku demam hampir 3 hari.. dan sejak dari itu, aku jadi fobia. Aku memang tak boleh tengok.. bukan saja lipan hidup, lipan dalam tv, lipan mati... gambar lipan pun dah buat aku geli geleman.. Eeeiii... kadang2 sampai termuntah2 tau..

Duduk rumah kampung, benda alah tu memang ada.. walaupun jarang2 jumpa, tapi kami sentiasa berwaspada. Banyak sebenarnya perkara yang berlaku tapi kebanyakkannya aku dapat mengelak. Pernah sewaktu aku hendak mengemop lantai dapur.. tengah aku sedap2 memerah mop.. keluar dari celah2 mop. Tengah aku sebok2 masak untuk berbuka.. benda alah tu berjalan selamba je lalu sebelah aku. Waktu aku membasuh baju, benda alah tu keluar dari timbunan baju kotor.

Pernah juga benda alah tu dok lepak dalam kasut Adib.

Adib : umie ada benda dalam kasut abg nie.. kaler merah.. tolonglah kuarkan.

Umie : Apa dia??

Aku tak selak lidah kasut.. aku terus hentak kasut hitam Adib
tetiba melompat lipan keluar.. terus jatuh ke lantai...

Umie, Adib, Lyana dan Dani : AAAAAAAAAhhhhhhhhhhhhh... aaahhhhhhhhh.. aaaahhhhhhhhh... (sambil melompat2 dan menjerit2 macam tak ingat dunia.)

Mak : Mesti ada MARE tu... (ayat standard mak bila dia dengar aku menjerit)

Bestkan dialog tu??? Itulah yang terjadi beberapa bulan lepas. Nasib baik mulut kasut tu aku halakan tempat lain, sebab mula2 aku memang nak halakan ke badan aku, kalau tak.. mau benda alah tu hinggap kat badan aku..

Aku kalau nampak benda tu memang aku akan jerit kaw kaw punya.. macam org kena histeria.. hehehehe.... satu rumah tau perangai aku.

Bulan lepas adalah kemuncak pada segala kejadian yang melibatkan benda alah tu. Pagi ahad yang hening.. selesai solat subuh aku melipatkan telekung dan sejadah. Aku angkat untuk diletakkan di penyidai. Terasa sesuatu menjalar ditangan kanan aku, dikepala cuba terbayangkan labah2. Aku tepis dengan tangan kiri dan..

" PEK " jatuhlah benda alah tu diatas lantai, panjang dan besar... telekung , aku lepaskan sama...

Umie : " AAAAAAAAAhhhhhhhhhhhhh... aaahhhhhhhhh.. aaaahhhhhhhhh... (sambil melompat2 menuju kebilik mak dan menjerit2 macam tak ingat dunia.)

Sekali lagi mak datang menyelamatkan aku.. anaknya yang penakut.

Seminggu aku tak cukup tido.. kejap2 terjaga dan jika tiba2 aku teringat peristiwa tersebut aku akan tersentak dan menepis tangan kanan aku menggunakan tangan kiri atau aku akan mengibas2 kan tangan sambil menggeleng2kan kepala.. semata2 nak menghilangkan gambaran kejadian tersebut.

Sehari selepas itu juga kereta aku terbabas ditepi jalan sebab aku panik bila terasa ada benda menjalar dikaki aku sewaktu memandu sewaktu dalam perjalanan balik kerja. Bila aku check.. ianya cuma seekor semut hitam. Punyalah aku trauma... dah sampai tahap gaban...

Kata orang kalau kita fobia dengan apa2 saja.. kita kena menghadapinya baru lah ketakutan kita akan hilang.. Aku pernah cuba, tapi tak berjaya dan aku masih lagi fobia dengan benda alah tu... Abis Camne???

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails