Thursday, January 13, 2011

2010 Yang Ditinggalkan... 2011 Yang Dihadapi.... bhgn 1

Assalammualaikum...

Hampir sebulan aku langsung tidak menyentuh blog ini... Kemalasan adalah penyumbang utama... tetapi yang menjadi mangsa dan sering aku persalahkan adalah ketandusan idea.

Begitu banyak cerita yang terkumpul.. dari bulan Disember 2010.. aku melalui pelbagai peristiwa. Catatan ini tak mungkin dapat aku muatkan segala2nya.. cukuplah sekadar meringkaskan cerita.

Bermula dengan Mesyuarat yang telah dijalankan di PKG Endau. Rentetan dari Mesyuarat itu aku mendapat banyak tempahan untuk membeli barangan dagangan. Ahad 19 Disember, 2011 adalah tarikh aku perlu bergerak ke Mersing bersama2 rakan2 lain.. Jadi pada Sabtu sebelumnya aku bercadang membawa anak2 berjalan2 selain mendapatkan stok bagi daganganku.

Perjalanan ke Muar aku lanjutkan ke Melaka. Dalam hati dah tak sedap... Alat penghawa dingin kereta aku yang tidak pernah bermasalah tiba2 tidak berfungsi dengan baik... Kesejukan yang diharap diganti dengan wap yang panas. Sudahlah cuaca panas diluar.. ditambah dengan kepanasan didalam kenderaan. Anak2 mula mengeluh... ingin saja aku berpatah balik tapi disebabkan aku perlu melunaskan beberapa kerja aku gagahkan diri untuk meneruskan perjalanan sambil hati aku tak putus2 berdoa agar tiada sebarang kejadian buruk yang berlaku.

Selesai urusan pertama aku teruskan perjalanan untuk membawa anak2 menonton wayang. Pilihan kami adalah NARNIA.. filem kegemaran kami berempat. Hatiku puas kerana dapat mengembirakan anak2 walaupun debaran didada masih ada kerana kereta yang bermasalah masih ada, cuma aku pendamkan demi anak2.

Kusangka panas hingga ke petang.. hehehehe.. Dalam perjalanan pulang, setiba di KM 177.1 Lebuhraya Utara Selatan selepas Tol Jasin menghala ke Tangkak, enjin kancil ku mati... Aduyaiiii.. Nasib aku memang baik kerana waktu itu aku mengekori sebuah bas ekspress. Lampu kecemasan aku berikan dan terus bergerak ketepi jalan.

Aku menghubungi PLUS bantuan dan juga Anteh (Mekanik aku). Jam menunjukkan 5.11 petang. Setelah setengah jam menanti mereka sampai. Giler!!! itu yang dapat aku katakan.. kereta aku langsung tidak boleh dihidupkan apalagi untuk digerakkan. Hampir 6.30 petang tapi tiada apa yang boleh Anteh lakukan untuk menghidupkan enjin kereta aku.

Setelah puas mencuba dan masih tidak berjaya, Anteh meminta kereta ku ditunda ke kedainya. Syukur kerana aku mempunyai kawan sebaik Anteh.. (nanti aku akan ceritakan kisah kami berdua dari saat perkenalan sehingga sekarang)





Tidak perlulah aku detailkan apa yang telah ditukarkan kepada kancil tu.. Anteh sungguh baik hati kerana memberikan aku masa untuk melangsaikan bayaran. Yelah, dengan belanja yang perlu aku sediakan untuk ke Mersing juga persekolahan anak2, dia memberikan kelonggaran kepada aku.

Thanks Anteh... Aku tau kau sayangkan aku dari dulu lagi.. cuma kita tak de jodoh kan??? hehehe... tapi aku rasa hubungan kita lebih baik sebagai sahabat saja daripada menjadi pasangan hidup kerana kita selalu bertengkar dulu.. hehehe...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails