Saturday, February 4, 2012

Ubatilah Jantung Aku...



Memandu kat tangkak nie memang memerlukan kesabaran yang tinggi... amat tinggi.. amat.. amat.. amat.. tinggi.. Kalau rasanya korang panas baran... adalah lebih baik korang elakkan diri memandu kat sini..

Tak.. tak.. kalau korang tak panas baran pun.. akan jadi panas baran sebab... memang akan sakit hati.. sakit jiwa raga.. sakit mata.. sakit mulut.. sakit tangan... dan segala macam sakit.. kira kasi pakej lah ye.. serba berdiri sakit korang... macam hantaran kawinlah.. ada yang serba satu.. ada yang serba dua.. dan yang paling pengantin lelaki takut.. bila mak bapak pengantin perempuan kenakan yang serba berdiri.

Dari hujung rambut sampai hujung kaki barang kemas ko kena kasi. Kalau minta emas sekecil misai udang... oklah juga kan.. nie mintanya sebeso tali basikal.. sampai anak 5 pun... belum tentu ko abis bayo utang.... dah!!! merepek lak aku...

Balik kita pada citer asal.. (pantang dapat keypad aku nie.. ada je nak menceceh).

Sebenarnya aku dah lama nak post entry nie.. tapi sebab aku nie malas nak buat karangan.. jadi aku pun pendam kan saja citer aku...

Aku rasalah.. dalam keadaan dunia sekarang nie kan.. manusia dah makin hilang perasaan mengambil kisah perasaan orang lain. Ego.. dan hanya membenarkan diri sendiri saja.. maksudnya.. aku je yang betul... aku punya suka.. ada aku kesah tentang orang lain?? dan yang sewaktu dengannya lah..

Kalau korang memandu kat tangkak nie kan.. macam-macam jenis pemandu yang korang akan jumpa.. nie tak kira bangsa ek... cina, melayu dan india semuanya sama..

Aku.... kalau memandu kat sini.. memang jantung aku akan berdegup kencang.. mata aku akan sakit.. mulut aku pun ringan je... lidah aku dah berpintal-pintal dah macam lidah mengkarung.. hidung?? kembang kempis.. kembang kempis.. dah macam hidung naga si MERLIN tu... tapi ruginya yang keluar dari hidung aku cuma nafas.. ataupun... **** yang lupa aku nak buangkan masa mandi.. Kalaulah ada api yang keluar macam naga si MERLIN tu.. mau aku apikan semua pemandu yang buat aku sakit.

Gambar-gambar yang yang kat atas tu berlaku kat Jalan Solok Ledang... aku amik tahun lepas.. 2 kali lampu isyarat tukar warna tau.. aku masih tak bergerak dari belakang lori tu... Diaorang nie turunkan barang pada waktu tengahari... waktu budak-budak balik sekolah.. orang-orang keluar pejabat. Jalan nie plak 2 lane je.. jadi korang kena amik giliran. Kiranya lori nie dah parking double..

Yang buat aku geram.. aku tak nampak plak penguatkuasa Majlis atau polis.. Napa?? sebab diaorang cha nun ya alip ke??? Aku gerenti.. kalau orang melayu yg buat... dah kena saman dah.. Aku siap bunyikan hon sebab dah lambat nak amik anak-anak sekolah dan masuk semula ke pejabat. Tapi yang dok punggah-punggah barang nie.. wat muka toye je.. macam tak bersalah langsung..

Jalan nie juga.. kalau tengahari akan memang penuh dengan orang-orang angkat sayur... bertambah-tambah sebok tau.. aku cuba elak lalu jalan nie.. lalu jalan jauh.. tapi masalah lain pulak akan timbul..

Aku tak tau kenapa diaorang kena angkat sayur-sayur tu waktu tengahari... kenapa tak ditempatkan diorang nie semua kat 1 tempat lain yang lebih luas dan tak mengganggu pengguna jalan raya yang lain. Korang nie dah kena suap ke apa??? Eeeeii.. migrain aku...

Bukan kisah nie saja yang aku nak kongsikan.. ada juga kisah sikap pemandu-pemandu atau penunggang motosikal yang menjadi raja kat jalanraya. Kat bawah nie aku listkan ek.. tapi sikit jelah...



1. Nak masuk simpang tak reti kasi signal

- Tombol signal aku ada berlian, kalau guna takut gugur berlian tu... Rugi I tauuu...


2. Bawa motor tengah-tengah jalan.. slow dan steady je.. macam Rajesh Khanna bawa Hema Malini pegi jalan-jalan sambil nyanyi riang..

- Aku ada motor.. KAU ADA??? .. Aku nak feeling-feeling macam jalan tepi pantai..


3. Parking double walaupun tau kereta kat belakang dah berderet tunggu.. sementara tu dia nak shopping kat kedai 4D atau beli rokok.

- Kereta aku paling kuat macam kereta kebal sebab boleh parking double.. orang-orang belakang aku... lantak koranglah.. nak jalan... tunggu!!!


4. Buat u-turn suka mak bapak dia je... kita pulak yang kena kasi dia jalan.

- Akulah driver paling berani kat dunia sebab boleh buat U-turn sesuka hati.. korang jangan cuba-cuba nak hon aku... ada aku kesah???


5. Bawa kereta macam siput babs... disaat pengguna jalan raya lain berlumba-lumba nak masuk keje atau hantar anak sekolah.

- Aku baru lepas joging kat taman.. lepas nie nak pekena roti telur dan teh tarik kat kedai Ravi.. bukan nak masuk opis pun.. biarlah orang lain nak bawa laju-laju.. sapa soh keje???


6. Bawa kereta macam siput babs... dah tu kejap-kejap brek.. kejap-kejap brek..

- Aku takutlah keta yang datang dari depan... dia nak langgar aku ke?? Taklah.. dia tak nak langgar.. hehehehe.. sebenarnya, aku saja je nak test brek aku.. makan ke tak?? Macam makan.. macam tak.. eehh... nak cuba brek lagi lah... lagi.. dan lagi.. dan lagi... main brek...



7. Bawa kereta macam siput babs... tangan pegang handphone dan letak kat telinga.

- Alah.. U buat I malu je.. I pun rindu kat U.. (tunduk malu sambil tersenyum simpul).. I tengah drive nie tapi tak pe.. I pakai Hansfree.. ehh???

- Aku tengah uruskan bisnes aku nie.. aku orang yang paling sebok dalam dunie tau.. Sebab tu dalam kereta pun aku guna telefon.. nasib baik tangan aku ada 2.. kalau banyak macam sotong.. compom gan IPAD.. gan TAB.. gan LAPTOP aku guna..



8. Tak pakai helmet naik motor.. kasi signal kiri.. tapi motor kejap ketepi.. kejap ketengah... last-last belok kanan..

- OPPSSS.. sori ek?? ingat kedai tu kat sebelah kiri.. rupanya sebelah kanan.. Bila ntah kedai nie pindah.. Helmet?? alah pegi dekat je.. tak yah le pakai helmet.. lagipun kepala i keras macam batu nisan.. tak pecah punya... BTW.. i baru je lepas rebonding rambut.. nak try.. dah kena angin, boleh lurus semula tak?? Ooohhh!!!!... GUNA JARI PUN BOLEHHHHH...

- Apak wa manyak luit... Lu saman.. tatak problem punye.. Apak wa bulih bayar... CEI SINNN....


9. Keluar simpang ikut suka mak bapak dia...

- Ko langgo bontot aku.. ko bayo.. Sapa suruh bawa laju-laju???


Aduhhhh!!!.. penatlah otak aku nak memikirkan hal nie. Sesak napas tau... Malas dah nak citer lagi.. aku dah nak pitam nie.. rasa nak putus urat leher aku sebab stress...

Cukuplah ek?? Itu je yang boleh aku syerkan gan korang semua.. rasanya yang lain-lain.. korang boleh fikir sendiri.

Malang sungguh bila ada diantara kita yang hanya mementingkan diri sendiri saja dan tak peduli langsung perasaan orang lain. Kita anggap kita hebat.. berkuasa.. punya duit dan berhak atas jalanraya nie.. tapi sebenarnya kita lupa ada yang "lebih" dari kita...

Aku harap semoga semua kawan-kawan aku tak seperti yang aku citerkan tadi...

Jangan sampai dah terhantuk baru nak terngadah..


p/s : Tapi kan.. orang yang pentingkan diri sendiri nie... dia hidup.. orang yang tak bersalah pulak hilang nyawa atau cedera.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails