Friday, February 17, 2012

Ketika Cinta....

*Wajib Tengok*


Aku bukan peminat filem.. sesekali je aku layan tengok filem samada di panggung atau di tv.
Aku bukan nak mengagungkan filem Indon.. Tapi aku minatlah tengok citer diaorang.. walaupun rasanya tak keluar kat panggung kita (ke aku yang tak tau!)

Filem kat Malaysia nie ikut trend.. kisah mat rempit, kisah bohsia, kisah hantu, kisah ustaz yang pandai lawan hantu, kisah cinta 3 segi, kisah orang-orang kaya yang kawin gan orang kampung, kisah anak derhaka, berebut harta yang berjota-jota, berebut aweks atau boifren, suami atau isteri curang (mesti ada adegan atas katil) dan macam2 lah.. sebenarnya hampir semua tak menarik minat aku.

Yang paling kelakar.. ada filem tu.. nak ngurat perempuan.. wanita idaman dialah kononnya.. dia sangup belajar wat karipap.. hahahahaha... apa ke benaknya citer 2..

Aku cuma keluarkan duit untuk beli tiket filem Ombak Rindu je.. filem-filem lain memang tak delah aku nak tengok. Citer Ombak Rindu tu pun aku tengok sebab aku nak compare kan dengan novelnya.. kalau tak.. tentu aku tak tengok.


Filem indon yang aku rasa dah berulang-ulang kali aku tengok.. Laskar Pelangi..


Airmata aku akan jadi terlalu murah bila tengok citer nie, terutama ketika Lintang balik membawa hadiah dan sijil kemenangannya didalam pertandingan kuiz.
Aku taklah menangis teresak-esak.. tapi hati aku jadi sayu dan sebak, bila melihat dia dengan bangganya mengenggam sijil dan ingin berkongsi kejayaan tersebut dengan ayahnya.. tapi sayang.. ayahnya hilang di laut.

"Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya."
"Kalau nak pintar... belajar, kalau nak berhasil... usaha."

Aku juga minat dengan filem Ketika Cinta Bertasbih 1 dan 2. Best!!!.. kalaulah dapat lelaki seperti Abdullah Khairul Azzam.. bertuah badan rasanya.. hehehehehe... Novel nya bagus.. citernya??? tengok sendirilah...


Aku tak ingat berapa kali aku tengok citer nie.. tapi banyak lah juga. Part paling aku suka?? Ntahlah?? Semuanya aku minat kot?? sebab ada Abdullah Khairul Azzam...


Mintalah pada karyawan Malaysia.. kalau nak adaptasi filem dari novel... buatlah betul-betul.. jangan main buat je.. jadilah macam filem Ombak Rindu..
3 Doa 3 cinta.. kisah disebuah sekolah pondok. Citer nie aku tengok 2 kali je kot.. sebab selalunya tak berkesempatan nak tengok betul-betul.


Terbaru aku tengok.. walaupun aku dapat tahu yang filem nie dah lama dikeluarkan tapi tak pe.. aku masih suka tengok citer nie.. Perempuan Berkalung Sorban.


Bagi aku tak rugi kita tengok kisah yang begini.. kalau korang ada masa.. tengoklah.. aku tak nak citer panjang-panjang sebab aku bukan pengkriritk yang baik.. tapi bila korang dah tengok nanti.. nilailah sendiri.




Ada tiada rasa dalam jiwa

Rindu akan memanggil-Mu

Karna setiap jiwa t'lah bersumpah

Setia hanyalah kepada-Mu



Bila cinta ada di dalam jiwa

Wangi bunga dunia tanpa nestapa

Segala yang dirasa hanyalah Dia

Hati 'kan memuja hanya pada-Nya




Ketika cinta memanggil

Gementar tubuhku

Ketika cinta memanggil

Hangatnya nafasku

Ketika cinta memanggil

Menderu sang rindu

Ketika cinta memanggil

Rindu... rindu... rindu qalbu

Memanggil-manggil nama-Mu



Seperti terbang di langit-Mu

Tenggelam di lautan cinta-Mu

Bertabur qalbu yang rindu

Melebur menjadi satu

Bagai menari diiringi pelangi

Ketika cinta memanggil


p/s : tengah google filem Dibawah Lindungan Kaabah - adaptasi dari novel HAMKA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails