Friday, March 4, 2011

Si Manis


Lyana.. Gadis manis yang pemalu..

Dah 2 minggu dia menderita sakit perut.

22 Feb, 2011 -
5.30 petang.
Doktor 1 - Klinik Swasta...

"Dia dah nak period nie. Dia belum pernah period kan?? "

"Belum lagi doktor." Jawap aku..

"Tak pe.. saya kasi ubat tahan sakit. Jangan kasi makan pedas2." sambungnya lagi, " Biasalah, dia dalam proses nak period nie, jangan bimbang ya?"

Aku terdiam... dalam kepala aku berfikir2, dia cuma cek suhu badan dan tekanan darah. Perut yang sakit langsung tak disentuh.

RM10 je aku keluarkan duit untuk rawatan nie.


Lepas makan ubat, masih tiada perubahan. Ubat habis tapi Lyana masih sakit.


25 Mac, 2011
7.30 malam
Doktor 2 - Klinik Swasta.

"Dia ada masalah kat sekolah ke? Pelajaran dia ok?''

"Biasa je doktor."

"Dia banyak homework tak?"

"Banyak juga. Napa doktor?"

"Dia stress nie. Baring kat atas katil."

Lepas Lyana baring..

"Awak guna 1 jari tunjuk pada saya awak sakit dimana."

Lyana point kat area atas pusat.

"Gastrik nie." Doktor tekan2 kat area appendiks, area usus dan area pangkal rahim. "Sakit tak?"

"Tak." jawap Lyana.

"Dia gastrik nie. Klu kita stress pun boleh menyebabkan kita gastrik."

"Ok doktor."

"Budak2 sekarang nie pegi sekolah pun stress. Baru darjah 6 dah macam student U. Banyak sangat bebanan."

Aku diamkan diri...

RM22 aku bayar untuk rawatan yang lebih kepada rungutan pada sistem pelajaran yang ada sekarang. Doktor siap keluarkan Suratkabar dan tunjukkan artikel tentang isu pembelajaran di Malaysia.


Seminggu berlalu.. Lyana masih sakit.. ON n OFF..

Selasa lepas aku tak tido sangat. 3 kali dia aku temankan Lyana ke Toilet nak buang air besar.. 3 kali lagi aku bangun temankan dia buang air kecil... Last2.. dia pindah tido sebelah aku minta aku peluk dia. Kesian pada simanis aku...



03 Mac, 2011
8.00 malam..
Doktor 3 - Klinik Kerajaan.

Lepas buat rawatan lengkap dengan pemeriksaan pada perut, tekanan darah dan ujian air kencing.

"Dalam air kencing tak de kuman, tak de darah yang ada kandungan Protem (aku tak tau apa), maknanya ada masalah pada buah pinggang."

Aku rasa batu besar dah jatuh atas kepala aku. Sebak.. tapi aku tahankan. Aku kena kuatkan semangat demi Lyana.

"Macam mana nie doktor?"

"Saya kasi ubat nak hilangkan protem tu.. minggu depan datang semula untuk ujian air kencing lagi dan ujian darah."

"Kalau masih tak de perubahan, saya akan buat surat untuk dirujuk pada Pakar di Hospital Muar."

Hancur hati aku dengar penjelasan doktor.

"Doktor tak de petua ke nak kurangkan protem tu?"

"Ada..." Sambungnya " Akak beli lobak putih, blender tuk airnya. Lepas tapis campur dengan air masak 1 tupperware."

"Simpan dalam peti sejuk. Sehari sekali atau 2 kali minum segelas tapi campur dengan 1 sudu sunquick, nak hilangkan bau n rasanya yang maung."

"Thanks doktor."

"Tak pe... Insya Allah dia tak de apa2. Minta dia minum air masak banyak2 dan makan ubat ya?"

"Terima kasih doktor."

Kaki aku lemah melangkah keluar dari bilik doktor.

Pagi nie, Lyana sakit lagi walaupun dia dah makan ubat. Pinggang dia mula sakit. Aku risau sangat2. Dia tak sekolah.

Moga Allah berikan aku kekuatan untuk menghadapi dugaan ini.

4 comments:

  1. Salam Ina....akak harap lyana dah sihat. byk2 berdoa yer & sabar jugak. insyallah, semuanya selamat.

    ReplyDelete
  2. Thanks akak intan...
    hari nie.. dia dah sekolah dah sebab exam.. muka pun dah merah dah.. klu tak pucat je..
    saya paksa dia makan ubat walaupun dia nangis2 tak nak, sebab ubat tu pahit.
    Saya sabar kak intan n anggap semuanya dugaan Allah pada saya yg selalu lupa pada DIA..
    Terima kasih akak intan ya...

    ReplyDelete
  3. Thanks Encik Frodo atas doa dan kunjungan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails