Monday, February 28, 2011

Putar Alam...

Ini adalah Email yang aku dan rakan2 aku terima ekoran dari ketidakpuasan hati kami dengan kawan yang berjanji. Dalam post yang terakhir aku dah ceritakan tentang di PUTAR ALAM nie..

Aku masih rasa sakit hati dan bengang bila dia tuduh aku MENGAPI-APIKAN kawan2 yang lain, padahal semua kawan2 yang lain marah dan geram pada dia... Yg lebih teruk bila kawan aku yang jual roti dan kek di kedai keluarga dia, sehingga hari ini sebarang bayaran masih tak diterima. Kek n roti habis dijual tapi duitnya???


Assalamualaikum kengkawan semua…

Hehehe…cerpen aku ni, aku send kat kengkawan yg beli ***, cuma aku tak tag kan nama semua at same email sebab ada few yang beli, tapi, nak kan privacy, tak let aku inform yg lain tentang pembeliannya…so, as a matter of respect, aku copy paste and forward cerpen aku ni, kat individual names ye. Dan sebab kedua, aku akan sertakan username dengan password utk setiap sorang, kat penghujung cerpen nanti.

Sorry sebab aku tak keep in touch dlm sebulan lebih ni. Aku pack sgt2 dengan thesis, kena hantar draft thesis. So, January dgn February memang aku fully mengadap thesis aku. Bertapa aku dalam library….hehehe….Alhamdulillah, minggu lepas, aku dah dapat submit draft thesis. Hehehe…ni baru lah ada mood nak bukak fb. Aku bukak gak sebelum ni,,,jenguk2 aje.

Tentang product ***** dengan company ****** ni, jualan masih aku teruskan, Cuma banyak perubahan dah berlaku dari segi policy dan jugak pentadbiran networking. Macam aku bgtau korang dulu, lepas aku join on December tu….aku mintak kat abg ipar aku untuk hold kan dulu, tangguhkan dulu registration org lain, sebab aku nak join kan kawan2. So, aku ambik masa jugak nak approach setiap sorang, ada yang cepat join, dan ada mintak tangguh. Especially, bila ada yg mintak aku terangkan, so aku kena delay, sampai aku balik Tangkak dan jumpa. So, aku request abg ipar aku, hold kan dari pertengahan december sampai january untuk kawan2 masuk (dlm sebulan setengah). Maksudnya, terbeku sekejap networking tu, sementara tunggu aku register kan kawan2.

Dalam masa aku hold tu, ada antara kawan2 kita, yang dapat joinkan org lain, alhamdulillah, bonus diaorg pun meningkat, cheque pun telah diserahkan pada kwn2 yg active dalam masa aku ’hold’ tu. Yang belum tu, ****** akan poskan ke alamat masing2.

Awal bulan february, ******* umumkan pertukaran policy networking. Banyak sangat perubahan dasar yang dilakukan. Antaranya:

-Staff ******* dan ahli keluarga staff **********(suami/isteri/adik beradik, dll) tak boleh buat networking lagi

-Bermula system maintenance setiap bulan. Untuk layak mendapat bonus, setiap member perlu maintain 1 kotak ******* setiap bulan (pada mereka yang tidak berminat untuk berniaga, makan ******** hanya untuk pulih penyakit dan kesihatan, perkara ini tidak menjadi isu)

-stokis baru perlu register bawah company ******** , bukan lagi dibawah mana2 individu

-dan lain2 lagi


Abg ipar aku, ************ kat ***** ni. Dia tak banyak terjejas, sebab tindakan aku mintak dia bekukan networking selama sebulan setengah untuk masukkan kawan2. So, dia just keluarkan nama dia, tanpa banyak terjejas. Tapi, dia dah tak boleh lagi masukkan orang bawah downline aku, ataupun masukkan stokis lagi, disebabkan dasar dan policy baru ni. Aku masih boleh buat, sebab aku adik ipar dia…isteri dan adik beradik tak boleh. Isteri abg ipar aku pun dah tak boleh buat lagi. So, aku teruskan aje macam biasa....dapatkan stock, dan buat jualan bila ada permintaan, tanpa penglibatan abg ipar aku.

Abg ipar aku kesal gak dengan tindakan aku bekukan networking tu...sebab, sebelum aku bekukan tu, dia active masukkan ramai org bawah aku, dan aku pun dah mula dapat bonus...tiba2, bila nampak ada peluang macam ni, aku sendiri yang mintak dia holdkan, sebab aku nak masukkan kawan2 sekolah. Abg ipar aku kata, kalau aku tak bekukan hari tu, tentu dah ramai bawah downline aku, dan bonus pun dah banyak, dan aku boleh teruskan dengan downline aku sekarang ni.


Tapi, ye lah...kita hanya merancang, Allah yang tentukan.....aku tak menyesal pun, sebab, aku memang berniat nak sama2 bantu kawan2 bila dapat peluang macam ni. Aku excited sangat2 masa tu...dan tak ingat orang lain dah...Cuma kawan2 sekolah lama aje yang aku pikir, dan nak sama2 share peluang ni. Sebab tu aku bagi potongan harga pada kawan2, dan bagi peluang bayar dua kali, supaya, kita sama2 dapat involve dalam bisnes ni. Abg ipar aku pun faham bila aku dah terangkan pada dia kenapa aku suruh dia bekukan networking tu untuk sebulan setengah. Walaupun tindakan tu merugikan aku, tapi, aku yakinkan diri aku, Allah pasti akan bantu, kalau kita berniat baik dan tak pentingkan diri sendiri. Dan yang pasti, kalau kita ada usaha, Allah akan sentiasa tunjukkan jalan, insyaallah.

Ok, since abg ipar aku tak boleh involve lagi dlm networking ni, aku teruskan aje dengan jualan sendiri…Cuma aku terkejar2 sikit …mcm aku kata, January + February ni, aku betul2 bertapa depan thesis aku…hehehe. Tapi aku banyak gak pos ************* pada permintaan luar kawasan KL. Dalam kawasan KL, aku dgn husband hantar sendiri.

Bila dah ada dasar dan policy baru ni, bermakna, setiap individu kena active buat jualan sendiri, baru boleh ada bonus. Dan aku rasa, syarat kena maintain setiap bulan sekotak ******* untuk layakkan diri dapatkan bonus tu, agak demanding, melainkan pada mereka yang memang nak continue consume product ****** ni secara berterusan. Pada mereka yang nak buat bisnes aje...memang demanding lah syarat tu. Syarat2 ni ada dijelaskan dalam laman website ************** . Akhir cerpen aku ni, aku akan bagi username and password masing2...boleh log-in dan check account masing2 dan syarat2 baru ni ye.

aku cuba carik jalan, mcm mana kita boleh teruskan bisnes ni, sebab utama adalah, untung runcit yang tinggi pada setiap kotak jualan. Sebenarnya, product ****** ni, lebih kepada konsep MLT (multi level trading), sebab untung runcit jualan setiap kotak yang tinggi. Tapi, perlukan modal yang besar untuk ambik barang secara pukal, dan pada masa yang sama, kena maintainkan account kita sentiasa active setiap bulan.

Aku cuba carik idea, discuss dengan abg ipar aku. Alhamdulillah, dapat jalan alternative. Plan aku, aku akan keluarkan modal, ambik product dari company, maksudnya, aku dapatkan stock, dan edarkan stock pada sesiapa yang nak buat bisnes. Aku dulukan product, tak perlu bayar apa2, bila dapat buat jualan baru bayar, jumlah setelah ditolak keuntungan.


Setiap kotak yang dijual, boleh dapat untung sebanyak RM98. maksudnya, aku bagi barang dulu, contohnya, 6 kotak terus. Jangan bayar apa2. bila dah ada jualan, baru bayar pada aku RM300 untuk setiap kotak. Harga jualan pada pelanggan masing2 adalah RM398. Maksudnya, tanpa keluarkan modal, untuk setiap kotak, korang boleh dapat untung sebanyak RM98. kalau tak dapat jual, aku boleh ambik balik barang.

Aku dah cuba konsep ni pada tiga orang, abang aku dan kawan aku kat kedah dengan kelantan. Alhamdulillah, sangat2 lancar dan berjaya! Sebab utama adalah, tak perlu keluarkan apa2 modal, just edarkan dan dapat untung runcit (konsep MLT). Setiap minggu aku pos kan 6 – 8 kotak ke kedah dan kelantan…dan kawan aku dah boleh dapat keuntungan paling kurang pun 6 kotak x RM98 = RM588 seminggu…hampir RM600 seminggu, tanpa keluarkan sebarang modal. Abang aku pun sama, kadang2 sampai 15 kotak seminggu dia dapat edarkan. Alhamdulillah, idea ni berjalan lancar. Ini cara yang paling mudah dan berkesan untuk kita sama2 get involve dalam bisnes ni....tanpa terikat dengan policy dan syarat2 baru yang dikeluarkan oleh syarikat.

Alhamdulillah, Allah tunjukkan jalan alternative untuk teruskan dengan peluang bisnes ni. Aku akan teruskan dengan konsep ni pada kawan2 pejabat jugak...sebab tak rasa beban untuk diaorang buat, sebab tk perlu keluar modal. Aku cadangkan, kalau korang berminat, kita boleh buat sama2. aku boleh bagi dulu barang, terpulang berapa yang korang nak.....tak perlu bayar apa2...kalau dapat buat jualan, baru bayar jumlah, selepas tolak keuntungan. Kalau tak dapat buat jualan, boleh return. Kalau perlukan risalah2, phamplets, flyers atau banner, aku boleh supply kan. Lagi mudah dan smooth konsep ni, insyaallah.

Kalau korang berminat, bagitau aku ye, kita discuss, insyaallah. Aku seronok buat bisnes ni sebab, yang paling utama, kesan positive product ni....Alhamdulillah, rasa gembira sangat2, bila dapat feedback positive dari orang yang mencuba, especially, those yang ada sakit2 kronik.

Ok, setakat tu aje lah cerpen aku buat masa ni....hehehe.


Satu lagi, pasal issue2 kata aku menipu.....secara jujur....aku memang tergamam!!! Aku pun tak tahu nak komen apa....tak pernah sikit pun terlintas dalam fikiran aku, kawan2 aku akan tergamak nak keluarkan perkataan tu pada aku........aku tawakkal, serah pada Allah, sebab hanya Allah saje yang tahu niat hati aku, dan hanya Allah saje yang tahu, macam mana aku excited nak share peluang ni dengan korang semua masa aku mula tahu tentang peluang ni.

Secara jujur, pertama kali aku tengok perkataan ’menipu’ tu, dua hari aku menangis dan rasa kesal dan sedih sgt2 fikirkan macam mana kawan aku boleh tergamak tuduh aku menipu. Aku tak dapat buat apa pun 2 hari...runsing, sedih, kecewa sgt2. Aku contact terus orang yang menuduh tu, tapi call aku tak dilayan. Aku heran, kalau kita betul2 kawan, kan boleh call aku terus...number phone aku bukannya susah nak dial pun.. 019*********...senang kan? Just call aku, tanya terus, apa cerita bisnes ni sekarang…aku boleh jelaskan semua2. Kenapa tergamak kata aku menipu? Memang sahlah kita sebenarnya dah ’jauh’ sgt2...dan dah tak kenal hati budi masing2 kan....aku akui, aku tak dpt nak keep in touch akhir2 ni sebab aku terlalu sibuk dengan thesis (tension tahap maximum)...tapi, tak bermaksud aku menipu. Kalau call masuk, aku memang akan jawap...so, kan lebih indah kalau tanya aku sepatah, daripada berkias2...menyindir2...berlapis2.....then mengapi2kan kawan2 yg lain.....aduhhh...

Bila aku bgtau abg ipar aku...dia terkejut giler! Dia tanya aku balik...untuk kawan2 mcm ni ke yang aku beriye melonjak2 nak share peluang hari tu, sampai aku sendiri yg rugi sebab bekukan registration??? Aku cakap, Alhamdulillah, bukan semua kawan mcm tu.....hanya few aje.

Entah lah...aku pun tak tahu nak kata apa...tapi, lepas dua hari aku tense dan stress tu, alhamdulillah, atas sokongan salah sorang dari rakan kita jugak, aku cuba kuatkan balik semangat aku....aku tawakkal pada Allah...hanya Allah yang tahu niat aku...aku tak dapat dan tak mampu nak yakinkan sesiapa. Tapi, aku redha....aku terima, apa saje tuduhan yang nak dilemparkan. Yang pasti, aku masih bersemangat nak teruskan dan share peluang ni dengan kawan2 yang lain (yang tak rasa aku menipu). Sekali lagi aku nak bagitau...kalau nak apa2 info, just dial 019***********...aku pasti akan respond insyaallah...tak perlu laaa menyindir2 ni semua...tak ke mana kita nanti....kalau nak berjaya...sama2 kita teruskan...kalau cara A tak boleh, kita cuba cara B, kalau B pun tak boleh, kita cuba cara C....itu adat resam kehidupan dan mencari kejayaan....Allah pasti bantu kalau kita betul2 berusaha, insyaAllah.

Hehehe....ok lah...itu aje yang aku nak cerita dan share....contact lah aku kalau perlukan keterangan lanjut tentang konsep MLT tu ye.

Ni username dan password masing2:

Website: http://***********

BC Name: *************
Password: ***********


Terimakasih...Wassalam.



Sampai hari nie aku masih sakit hati... dia cakap aku mengapi2kan kawan2..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails