Wednesday, February 23, 2011

Mentor

Malam Ahad lepas aku tak tau nak wat apa.. nak tgok citer Merlin tapi start kul 10.30 malam.

Terpaksalah aku ngadap TV, tgok rancangan realiti TV Mentor. Aku sebenarnya tak penah tgok Mentor.. tak tau kenapa tapi aku klu rancangan macam nie memang kurengggggggg.

Mata aku memandang ke skrin HP aku, jari memicit2 keypad.. lagi syok layan BubbleTown kat dalam HP aku. Dalam masa yg sama, telinga aku buka luas2 untuk mendengar butiran yang disampaikan diprogram Mentor.

Sesekali mata aku memandang kesrkin TV.. terutama apabila telinga aku mendengar sesuatu yang sumbang diikuti dengan gelak tawa anak2, anak buah, mak n akak aku. Aku tak ketawa besar, cuma tersenyum sinis sambil mengelengkan kepala.

Dalam hati aku mengomel... tak malu ke diaorg nie???

Aku malas nak wat ayat panjang2.. kat sini aku point2kan je apa yang buat aku tak suka, nyampah, muak, jelak, geli dengan mereka yang pergi ke uji bakat tersebut.

1. Datang dengan isteri naik motor dari Sabak Bernam. Dia dok citer bawa motor jauh2, tayar pancit, hidup yang susah, susah payah dia bawa motor jauh2 tapi tak dapat. Sanggup dia suami isteri datang naik motor semata2 nak jadi artis. Bila tak dapat.. dia nangis. Suara???? hehehehehe....

2. Penternak Lembu.... kena hina gan orang kampung sebab hidup susah n kejenya cuma jaga lembu. Salah n hina ke jaga lembu?? Rasullulah pun penah jadi gembala juga.. Aku tak kisah gan kerja dia, tak mendatangkan masalah pun. Cuma cara dia nak wat org kampung dia supaya lebih menghormati dia. Bagi aku klu kita nak org hormat kat kita, belajarlah pandai2. Kalau dah kata otak tu memang dah tak bleh nak wat apa2.. dah memang tak pandai.. usaha lain lah. Tentu ada caranya.. Bumi Allah nie luas, macam2 yang kita bleh buat selain dari nyanyi.

Napa aku cakap macam nie?? sebab suara dia memang tak sedap langsung.... memang tak bleh masuk kategori orang yang bleh nyanyi... Dah tu dia siap nangis2 sebab sedih kena hina.. bukan sebab sedih dia tak dapat masuk mentor. Memalukan.. dia bukan nak wat org makin simpati.. dia buat org makin meluat gan dia. Rasanyalah kan.. budak2 kampung dia tak akan kutuk dia ke bila dah masuk dalam TV.. dia tak dapat lak masuk Mentor dah tu nangis2 kat tepi dinding? Fikirlah sendiri.

Kat kampung aku.. ada 2 orang penternak lembu.. dari 2 ekor lembu.. skarang dah jadi usahawan yang berjaya dah... lembu n kambing dah banyak dah. Jual untuk aqiqah, untuk korban, untuk jual kat pasar. Sebab apa?? sebab dia usaha.. dia tak buang masa fikirkan org keliling yang dok hina dia.

Contoh terdekat.. mak aku.. dari penoreh getah... dari pagi sampai malam.. ada je keje yang dia buat.. nak cari duit untuk hidup n besarkan anak2.. skarang??? dia dah dok goyang kaki.. dah senang, dapat pegi Haji dan dapat pegi Umrah, ada rumah besar, anak2 semua ada kereta. Setahun 2-3 kali akan bercuti gan anak2.. shopping gan anak2.. beli apa je yang dia nak. Semuanya kerana usaha dan semuanya kerana dia tak pernah fikirkan semua penghinaan yang orang taburkan pada dia. Agak2 patut ke aku khutbah kan mamat nie??? hehehehe...

3. Dari pahang mamat nie datang. Minta duit mak, naik bas, tak cukup duit jadi tido kat kaki lima SOGO. Sanggup buat apa saja kerana Mentor. Agak2 dia sanggup tak dia buat untuk Akademi Al-Quran?? Kalau dah minta duit kat mak.. sah2 dia memang tak keje atau keje biasa2 je. Dok kat kampung ntah apa dia buat agaknya??? Nak ubah nasib dia nak jadi penyanyi... Napa kan dia tak nak belajar dulu sebab tgok dia nie muda sangat2.. macam belasan tahun. Sambunglah belajar.. Tak mampu??? Dari segi apa? Duit? Keputusan pekse tak ok?? Kalau keputusan pekse tak ok.. keje dulu, then baru sambung belajar amik MLVK ke, atau yg sewaktu dengannya.. Duit?? PTPTN kan ada?? klu rasa memang tak bleh nak wat loan.. keje.. cari duit dulu. Sebab apa aku cakap macam nie??? Dia memang tak bleh nyanyi.. suara dia??? aduyai.. sedih aku.. memang tak bleh masyukkkkkk.......... bukan bleh jadi halwa telinga.. bleh jadi nanah kat telinga tau...

4. Gadis nie.. tak dapat restu mak dia. Mak dia tak suka dia jadi penyanyi. Sebab mak dia tau suara dia tak sedap, muka tak komersial. Mak dia tentu nak dia punya kerjaya yang lebih menjaminkan masa depan. Siti Nurhaliza yang dah gah pun payah nak jual Album.. niekan pulak dia yang............. (tak sanggup nak abiskan ayat nie)
Dia masuk mentor sebab nak buktikan pada mak dia yang dia bleh berjaya.. pelik aku dengan kesempitan fikiran dia nie.

Bagi aku, kalau korang semua ada bakat... nyanyilah.. masuklah apa saja rancangan n usahalah agar korang berjaya jadi penyanyi. Tapi kalau setakat suam2 kuku.. suara yang memang tak boleh dijadikan halwa telinga.. carilah alternative lain. Carilah kerjaya yang betul2 boleh menjaminkan masa hadapan.

Janganlah memalukan dan memperbodohkan diri sendiri. Ukurlah baju dibadan kita sendiri. Kalau agak2 suara kita memang tak boleh nak jual.. duduklah diam2 kat umah. Masuk dalam ujibakat nie n 1 Malaysia tengok korang nyanyi. Dah tentu ramai org yang akan terguling2 sambil menekan2 perut gelakkan korang.

Lagi 1... Bagi aku rancangan2 macam nie dah terlalu banyak di Malaysia. Semuanya program hiburan yang melalaikan. Sampai bila kita semua nak digula-gula dan dikhayalkan dengan keindahan dunia hiburan??

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails