Wednesday, February 23, 2011

Tipah Tertipu

Aku memang tak percaya sangat gan bisnes2 MLM nie..

Ramai yang dah himpit2 aku minta aku mencuba.. macam2 janji yang ditaburkan.. tapi aku masih bertahan dari dulu sampailah aku terima email dibawah...

Aku terpedaya kerana dia kawan sek yang aku kenal sejak dari kecil .. kami bersekolah di sekolah yang sama dari darjah 1 sampailah tingkatan 5. Dia sekarang dah jadi seorang yang berjaya..
Kerana janji2 manis dialah aku terpedaya....


Salam.

Aku just nak share sikit pasal product ***** ni ngan korang semua. Abang ipar aku (****, ada dlm fb aku), dia ********* kat company *******, HQ dia kat ****** . Dia yang introduce product ni, dan family mertua aku dah lebih 2 bulan consume product ni.

Aku buat tak reti aje mulanye, pasal saje nak tunggu dan lihat kesan dia pada family members yang makan. Memang banyak perubahan positif yang aku tengok ngan mata sendiri, especially kat mak ngan bapak mertua aku….mak mertua ngan problem darah tinggi, sakit urat dan gout, Alhamdulillah….dah banyak pulih sakit dia…dan dia dah sebulan lebih tak continue ubat hospital lagi. Bapak mertua lak, Parkinson, dah boleh Jalan, dan tak menggeletar lagi.

Itu kesan pada those yang ada sakit kronik dan berumur lah kan. Untuk yang lingkungan umur kita (yg masih bergetah ni!! Hehehe).....memang bestttt kesan dia, especially dari texture kulit jadik lembut dan gebu....kakak ipar aku dah banyak sakit beza kulit dia (*****, ada dlm fb aku). Sesuai sgt2 gak untuk yg ada problem athma, resdung dsb. Product ni very fine dan berasaskn stem cell buah2 (********), very natural, that those pregnant & breastfeeding pun boleh consume gak.

Aku sebenarnya, tak pernah involve pun dlm network marketing atau MLM selama ni….walaupun dah banyak pujuk rayu dari kengkawan kat **** tu…hehehe. Tapi, aku rasa product ni pelik sikit, dan ada prospect yang sgt2 besar in future, especially pasal dia new in the market….2 minggu lepas, keluar kat buletin utama tv3, abg ipar aku yg kena interview. bulan depan, akak ipar aku akan keluar kat nona, explain pasal product ni. Aku nak share personal opinion aku.

Sebenarnya….product ni dah terkenal among org2 “berada”…(dato’, datin, artis, etc)…aku mintak ampun kalau ada kengakawan aku kat sini yg bergelar dato’ or datin…hehehehe. First impression aku, product ni utk org kaya raya aje. Masa aku attend satu meeting tu….dah rupa mcm red carpet anugerah juara lagu aje…penuh ngan dato’…datin…ngan artis2 mesia…terkejut aku...(mula lah aku rimasss…hehehe). Bila abg ipar aku explain pasal network marketing dia…aku terkejut…pasal mudah sgt2 nak dpt bonus, dan everyweek Friday, masuk bonus.

Aku yg baru aje melangkah ni pun, dah masuk around $1750....padahal tak buat apa pun…hehehe….faktor utama adalah…network aku, direct bawah top management (abg ipar aku)…so, dato’ datin tu semua jadik downline aku…untung lah kita kalau dok atas carta…betul tak….hehehe. Aku pikir2 sendiri…patutlah kat mesia ni, yg kaya makin kaya…yang sederhana mcm kita ni…mcm nak pengsan kerja carik duit…mcm beza jurang dah kan…rupa2 nye…bisnes mcm ni, berlaku antara golongan berada aje…tak sampai kat class mcm kita.

Bila peluang bisnes macam ni wujud…hanya org2 yg dah kaya aje terlibat...tak heran lah diaorg makin kaya dengan mudah aje.... Sebenarnya....diaorg banyak saluran yang smart untuk buat duit....termasuk lah network marketing product ****** ni. Aku discuss ngan abg ipar aku...mcm mana nak salurkan cara bisnes mcm ni kat org2 yg mcm kita…yg hidup sederhana. Aku terfikir, mcm mana aku nak bawak product ni pada kawan2 dan yang penting, boleh ajak kawan2 involve dalam bisnes…yang selama ni, Nampak mcm kita tak mampu nak buat.

Abang ipar aku suggest, dia tahan kan dulu downline dia (yg dato’ datin tu)…maksudnye…dia tak registerkan dulu…tapi bagi aku bawak masuk kengkawan dan sedara mara aku dulu…secepat mungkin…..bila dah secure tempat kat dalam ranking, baru dia akan masukkan yg ramai2 tu bawah group aku….so, kita tak perlu nak sibuk2 carik orang lagi…sepatutnya tak boleh nak buat mcm ni, tapi rezeki aku….abg ipar aku pegang jawatan ********* , so, dia boleh adjustkan network tu….kiranye, boleh lah aku take advantage kat sini, dan yang penting, aku dpt share dgn kawan2 aku….permintaan untuk product ni memang hebat sgt2…tak senang duduk dah abg ipar aku tu…sampai kol 12 malam pun kat ofis lagi…masuk call dari merata negeri, semua nak jadik stokis. So, aku pun bertindak pantas….pikirkan korang semua…member2 aku kat **** tu pun aku tahan dulu….diaorg pun dah excited nak join tu. Cara dia mudah aje…korang beli 1 kotak dulu…kira terus register jadik business partner dengan 1 kotak tu. (kalau beli 2 kotak, point lebih).

Aku tengok, keluarga mertua aku, dah makan satu kotak sebulan dengan percuma sekarang ni, pasal diaorg guna bonus yg masuk kat diaorg, untuk beli satu kotak setiap bulan...dah macam free lak aku tengok. Memang product ni mahal, tapi, bonus dia lumayan sangat2!!! Ni pun, aku boleh offer harga yang lebih murah dan ansuran (2 bulan), pasal abang ipar aku nak tolong....aku tak boleh letak price kat wall fb aku...mampus aku kena pancung dengan stokis2 lain lak...hehehe....special price and deal utk kawan2 aku aje ni.

Harga Jualan sekotak RM470. Tapi, aku boleh bagi discount sampai RM370 sekotak. Terus jadik ahli dan bulan akan datang...korang dah boleh terima bonus, pasal nanti, abg ipar aku akan masukkan lagi downlines dia dalam group kita. Network ni memang aktif sgt2...pasal tu aku excited nak masuk dan cuba.

Pasal abg ipar aku yang control stocks, dia bagi aku offer yang lebih special untuk kengkawan....boleh buat bayaran ansuran 2 kali....tapi barang boleh ambik serta merta. Maksudnya, masa aku bagi barang, bayar RM200, then dah terus register sebagai ahli. Bulan seterusnya, korang bayar baki RM170 kat aku. Simple aje. Aku tak offer mcm ni kat org lain...just untuk kawan2 lama aku aje...yang aku boleh percaya. Kalau next time, korang nak beli lagi, dan rasa nak beli lebih (contohnya, ada orang lain yang nak), harga akan diturunkan lagi, sehingga ke RM280 aje sekotak (beli secara pukal). Tapi, apa2 pun, yang penting, korang try dulu sekotak. Sebab, bulan2 berukutnya....duit bonus tu pun dah boleh digunakan utk dapatkan product lagi.

Hari sabtu ni, aku balik kampung, dan akan bawak barang. Kalau korang nak, korang boleh contact aku, aku terus hantar barang, dan korang dah boleh start makan. Insyaallah, product ni sgt2 berkesan...kalau tak, aku pun tak berani nak suggest pada sape2 pun. Nanti, kalau korang nak aku explain apa2, aku leh jumpa aje direct, lagi senang nak discuss.


Aku mula join dari bulan 12 tahun lepas. Sampai nie masih tak de apa2.. bonus kemana, point kemana.. Bukan aku seorang je yang masuk.. ada lagi ramai kawan2 aku dari group SMILE masuk... semuanya kerana percaya yang dia benar2 nak menolong kami.

Janji2 dia nak masukkan dato', datin2 sebagai downline kami..hanya tinggal janji sebab masa aku check kat dalam website dia.. bawah2 aku cuma kawan2 aku je. Maksudnya aku tak nampak nama2 pelik yang aku tak kenal. Begitu juga dengan kawan2 aku yang lain... mengalami nasib yang sama.

Sampai hari nie... bonus aku masih rm35.00. Yang beli 3 kotak n masuk 2 nama lain cuma dapat rm100++ (tak ingat jumlah sebenarnya) . Sejak dia dapat duit kami semua.. tiada update yang kami dapat dari dia. Memang dia masih wujud dalam FB tapi dah tak de nak kasi komen2 macam dulu2. Dia senyap je.. Sms n telefon jauh sekali... Ada kawan2 yang merungut2.. tapi nak cakap apa lagi??

Bukan senang nak senang.. bukan juga susah nak susah..
Moral of the story... jangan nak join MLM lagi kalau korang memang jenis tak suka nak jual barang.

Menyesal dulu pendapatan, menyesal kemudian tak guna lagi.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails