Tuesday, April 17, 2012

Minta Dijauhkan..

Sungguh.. aku hanya mampu tersenyum sinis melihat para pelajar yang "konon"nya bijak pandai berhimpun untuk pemansuhan PTPTN.

Kebanyakan mereka dikalangan bangsa apa ek?? Cina?? India?? Ke yang sebangsa dengan aku?? Memalukan.. Agak-agak mak ayah diaorang camne ek??? Suka?? Gembira?? Terharu?? Sedih?? Marah???

Macam nielah.. kau dah pinjam duit orang.. masa nak pinjam.. apa saja sanggup ko lakukan..  bila dah dapat... agak2nya berapa RM yang ko gunakan untuk ko belajar?? Untuk bayo yuran??

Aku peratikan budak2 sekarang nie.. baru je belajo kat matrik.. dah pandai pakai HP yang canggih2. Agak2 mak bapa diaorang ke yang kasi duit tu nak beli HP mahal2 tu??

Ko dah pinjam tu.. duit orang.. ko bayo lah balik. Peliknya.. bila dah pinjam duit ribu-riban.. tetiba je ko soh mansuhkan sistem tu. Bukannya ko nak belajo.. belajo pandai2.. dapat markah yang baik..untung-untung dari pinjaman terus bertukar ke biasiswa.

Ini tidak.. belajo ntah kemana.. asik nak berdemo je. Bila masa ko nak belajo? Bila masa nak dapat markah bagus??
Sekolah je tinggi-tinggi.. tapi otak letak kat tapak kaki.

Cian aku tengokkan diaorang nie.. sian sangat-sangat. Moga anak-anak aku tak terikut2 dengan perangai macam nie. Kalau terikut juga.. harus.. ko jangan balik jumpa aku.. Penat aku ngajo.. penat kehulu kehilir anto pegi sekolah tapi hasilnya.. ko berdemo juga.

Jangan nak layan menda-menda yang buang masa nie. Ko ingat zaman sekarang nie barang murah-murah ke??

Lagi 1.. Aku harap sangat dan yang teramat penting sekali.. budak yang turunkan bendera PM tu tak akan jadi cikgu anak aku. Ya Allah.. jauhkanlah orang yang tak tau adab tu dari keluarga aku. Aku tak rela dan tak redha dia ngajo anak-anak aku.. atau anak-anak orang yang aku kenal.

Sebabnya?? Dia tu belajo je tinggi.. kat U konon.. tapi tahap kurang ajo nya kalah budak yang cuma habis darjah 6 atau macam budak yang tak sekolah langsung kat kampung aku nie. Tapi budak2 nie taklah kurang ajo macam dia. Sebab setahu aku.. diaorang agak sopan dengan orang-orang tua kat kg aku.

Agaknya dia tu tak diajar untuk beradab kot?? Contohnya lah.. ko masuk rumah orang.. tetiba je ko tak suka dengan hiasan kat rumah orang tu.. ko terus amik dan letak tepi.. atau ko buang.. Tuan rumah tentulah rasa macam.. apakehalnya nie?? Ko tak suka.. jangan masuk.. jangan datang rumah.. lalu je.. masa lalu tu ko nak ludah ke nak apa ke.. itu ko punya pasal lah kan???

Yang paling penting pada aku.. ko dah hutang.. bayo jelah.. bila korang rasa tak nak berhutang.. tak payah pinjam. Yuran mahal?? Dah tu nak buat camne?? Yuran tu juga nanti akan digunakan tuk U korang.

Akak aku.. anak dia tak dapat PTPTN.. dia keluarkan duit KWSP dia nak bayo yuran.. tak de pun dia mengeluh. Ok je.. sebab apa?? Aku tau.. sebab korang nie celik2 mata je terus dah hidup senang.. semua yang korang nak dapat dengan mudah.. mak ayah sediakan.. jadi korang tak reti nak tadah tangan bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi.

Aku malas nak tulis panjang-panjang. Sebab aku tau.. suara aku tak akan mengubah apa-apa. Cuma kadang-kadang aku dok fikir.. masa pilihanraya nanti aku nak ubah undi aku. Tapi bila fikir balik..Buat apa?? Sebab kenapa kat negeri yang diperintah pembangkang.. kos sara hidup diaorang masih sama? Kalau betul nak bantu rakyat.. kenapa mereka tak tambah subsidi pada gula dan minyak. Jadi harga pada barang-barang yang dijual kat negeri yang diaorang perintah lebih rendah. Tentu rakyat dari negeri lain akan pangkah diaorang juga.

Lagi 1.. aku dah nampak dah.. keuntungan sekarang hanya akan dapat pada 1 bangsa saja. Bangsa tu aku tengok dah jadi kaduk naik kejunjung. Dah lebih-lebih dah.. dah melampau-lampau.. permintaan pun dah tak masuk akal. Memang giler "TUT".. benci aku!!!

Orang Islam dan orang melayu tak bersatu.. Bangsa lain yang kenyang.. beso kepala.

p/s: aku tak nak gay yang jadi pemerintah.. takut nanti diterbalikkan Allah tanah melayu nie.. Nauzubillah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails