Monday, March 19, 2012

Tak Lama Lagi Leee...

Pilihanraya tak lama lagi..
Aku didaftarkan sebagai petugas pilihanraya... Masa pilihanraya tahun 2008 dulu aku pun jadi petugas.
Aku jadi kerani peti undi (agaknyalah.. tak ingat le)

Keje aku senang.. bila ada orang nak mengundi.. katalah yang nak mengundi tu namanya ALI .. ALI wajib kasi IC dia pada aku.. aku pun cari nama ALI dalam list nama.. list yang sama akan dipegang oleh wakil parti politik dalam bilik mengundi... dah jumpa nama ALI .. aku pun sebut nama ALI kuat-kuat (nasib baik kat tekak aku memang dah ada internal speaker) jadi secara automatik aku tak perlukan microphone. .. then aku gariskan nama ALI.. kiranya dah padamlah nama ALI tu..

Lepas ALI dapat kertas undi.. dia pegi dalam kotak mengundi.. ALI pun memangkah calon-calon yang dia berkenan.. tapi kat kertas tak delah gambar calon.. yang ada cuma gambar simbol parti.. ALI nie aku tak tau.. dia sokong sapa.. kerajaan ke atau pembangkang.. jadi sukati dialah nak pangkah sapa pun.. dia pangkah kerajaan.. aku tetap hidup (dengan izin Allah).. kalau dia pangkah pembangkang pun.. aku tetap juga akan hidup (dengan izin Allah) yelah.. Ajal, rezeki, jodoh.. semuanya Allah yang tentukan.. bukan mana-mana orang..

Lepas tu.. ALI masukkan kertas undi yang dia dah pangkah tu dalam peti undi yang lutsinar...

Proses mengundi nie.. makan masa kejap je.. tak sampai 5 minit pun..

Aku dan rakan-rakan yang jadi petugas pilihanraya yang kena kerja dari awal pagi.. seawal jam 7 pagi hingga jam 7 petang. Aku ingat lagi.. nak makan, nak pegi toilet, nak solat semuanya bergilir-gilir..

Tepat jam 5 petang.. ketua aku akan tutup pintu saluran mengundi.. aku kena jaga saluran 1. Bila wakil politik dah puas hati.. barulah boleh buka peti undi.. mulalah proses mengira undi..

Kena buka satu demi satu kertas undi.. dah buka.. kena sebut kuat-kuat dan angkatkan kertas tersebut depan wakil parti politik untuk membuktikan apa pilihan pengundi.. Jadi tak akan ada wakil yang tidak puas hati..

Jadi petugas pilihanraya, kenalah bersikap profesional, telus dan tidak bias.. Aku mengamalkan sikap kesamarataan.. walau siapa pun aku sokong.. aku tak sampai nak mengenepikan orang yang aku tak sokong.. walau tak suka.. simpan je dalam hati.. jangan tunjukkan.. biarpun pada hari tu aku kena tengking dengan wakil parti sebab aku tersebut perlahan nama pengundi (sebab nama cina tu susah nak sebut).. tapi aku senyum je walaupun muka dah merah sebab malu kena tengking..

Walaupun agak penat seharian duduk kat dalam bilik yang panas.. tapi aku seronok.. kali nie aku daftar lagi sebagai petugas pilihanraya.. bukan aku yang nak sangat... tapi ni semuanya keja akak Zai.. kerani sekolah.. dia pujuk aku join.. siap sebut bab.. makan free lagi.. dapat elaun lagi.. hehehehehe... sapa tak nak??? (sori.. ada unsur mata RM kat sini)

Sekurang-kurangnya aku ada pengalaman.. cuma aku takut le.. sebab ada orang dari parti pembangkang panggil aku anjing kerajaan.. hanya kerana aku bekerja sebagai penjawat awam dan juga petugas pilihanraya. Sungguh aku tak nampak mengapa sesama Islam sanggup menggelar orang lain sebagai anjing..


Aku tak nampak pun dimana anjingnya aku... Aku tak pernah plak nyalak ngata mana-mana parti atau calon yang aku tak suka.. baik kerajaan atau pembangkang.. aku tak delah nak ngata atau ngutuk.. bagi aku kalau tak suka.. diam jelah... tak yah nak cakap apa2 sebab.. takut salah cakap nanti dah jatuh fitnah atau mungkin gak menyakitkan hati orang tanpa kita sedar. Bila plak masanya nak minta maaf??

Takkan kat Padang Masyar nanti kita nak menguak umat manusia mencari dia nak minta maaf??? Masa tu maaf dah tak laku dah.. habis pahala kita kasi kat dia.. takut-takut dosa dia plak yang terpaksa kita tanggung.. alahhhh.. tak nak le..dah le amalan aku ni setakat hujung kuku je.. Nauzubillah...

Tapi aku sentiasa beringat.. Allah kalau nak kasi.. cash je DIA kasi.. selepas negeri yang diambil alih oleh pembangkang.. dia telah mendapat khabar sedih.. kerana syarikat tempat dia mencari rezeki telah ditamatkan kontrak oleh kerajaan baru. Dan keadaan dia pun terumbang ambing.. Syarikat dia dah tak berapa nak jalan.. terpaksa pulak dia cari peluang lain.. Dia kol aku... mengamuk.. marah-marah.. aku cakap dengan dia.. bukan ini ke yang dia minta dulu??? Sejak dari hari tu dia terus senyap.. apa jadi dengan dia sekarang aku pun tak tau.

Aku tak menyorak dia.. aku simpati sangat.. jadi buat semua rakan-rakan aku.. sebelum kita nak mengata orang.. atau nak merendah-rendahkan orang lain.. fikirkan dulu implikasi yang bakal kita hadapi.. Kalau pun tak kena pada kita.. takut jadi pada anak-anak kita. Minta dijauhkan...

Yang penting aku bukan anjing kerajaan.. aku hanya manusia yang Allah ciptakan untuk menjadi hambaNya..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails