Tuesday, May 24, 2011

Budi Bahasa Budaya Kita

12.25 tengahari... 24 Mei, 2011

HP aku berbunyi.. keluar nombor yang aku tak kenali... 0162304527..

"Ali mana.. Ali.. Ali??' Suara seorang gadis kedengaran dihujung talian. Mungkin dalam lingkungan awal 20an.

" Ali?? "

" Ali lah.. mana Ali?" Suaranya dah mula tinggi.

Aku dok fikir.. sapa lak Ali nie.. sapa pulak perempuan nie?

" Cik dah salah nombor nie cik." Aku berbahasa.

"Apa punya bodohlah kau nie.. betullah nie nombor Ali!!"

Perghhh!!!! Darah panas dah menyerbu ke muka aku.. asap dah keluar dah ikut telinga dan hidung. Mau je aku sumpah dia...

" Eh.. cik yang salah nombor, boleh plak cakap saya bodoh? Nie sapa yang bodoh sebenarnya nie?' Suara aku dah tinggi.. tapi masih dalam nada yang terkawal sebab... aku nie dah tua.. malas nak emosi2.. kang kalau aku layan budak tak empok.. aku pun ikut tak empok...

" Kurang ajarkan??" Dia menengking aku.

" Eh! ni sapa yang kurang ajar nie?.. Tak de bahasa langsung!!" Aku terus matikan talian.

Apa salahnya kalau dia minta maaf dari aku sebab dah terang dan nyata yang dia dah salah dail nombor telefon aku tapi sebaliknya aku yang dia tengking dan dipanggil kurang ajar dan bodoh.

Memang tak de bahasa langsung budak perempuan nie.. Anak sapalah tu??? Kesian mak dan ayah dia.. samada mereka tak ajar dia tentang budi bahasa atau dia memang tak makan diajar... Agak2 budak ni sekolah ke tak?? Apa kat sekolah dia tak belajar subjek sivik dan kewarnegaraan ke??

Tapi lojiknya... benda-benda nie semua tak perlu diajar... kesedaran sendiri tentang pentingnya berbahasa dan menghormati orang yang lebih tua.

Kalau macam nie lah pewaris Bangsa Melayu di Malaysia nie.. alamat... bangsa kita akan dilabelkan sebagai tiada budi dan bahasa.. seterusnya hilanglah budaya kita.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails